Ontdekkend leren...
Wij
leren en werken vakoverstijgend met het International Primary Curriculum (IPC). Het IPC is ontwikkeld voor de
Shell-scholen overal op de wereld. Een paar jaar geleden is dit curriculum beschikbaar
gemaakt voor de Nederlandse scholen. Met IPC bieden we thema's aan zoals: Dinosaurussen, Uitvinders, Wat eten we vandaag enzovoort. Hiermee werken we aan de 21st Century Skill, sociale en culturele vaardigheden.
Elk thema begint met een startpunt, hiermee introduceren we het thema. Dan volgt de kennisoogst dan vragen we ons af wat we al weten over het nieuwe thema. Daarna de uitleg: wat gaan we leren? Vervolgens gaan we doelgericht aan de slag. Van dit hele leerproces doen we verslag op de leerwand die in elke klas hangt. Hier vindt u een verslag van het leerproces met daarbij de doelen waar we aan hebben gewerkt. Naar deze wand verwijzen we tijdens de lessen voortdurend. Hiermee hebben we immers in de klas voor de kinderen een zichtbaar bewijs van het leerproces dat zij doormaken! Ook voor u als ouders biedt de wand natuurlijk inzicht in het leerproces dat we als groep doormaken.
Focus op leren
We leggen met IPC de focus op leren, iedereen willen we betrekken bij het ontwikkelen van leeractiviteiten in de school. We zorgen dat er voor kinderen steeds sprake kan zijn van leren en bespreken dat met hen. Zo leren ze leren. Hoe we dat zichtbaar maken? In de
groepen werken we met learning displays. Hierop geven de kinderen aan hoe ze hebben geleerd. We noemen dit Looking for learning L4L. Het is een mooie tool om over leren in gesprek te zijn met de kinderen.
Vakoverstijgend
Vakoverstijgend werken houdt in dat we thematisch aan de verschillende vakken werken, aardrijkskunde, geschiedenis, taal, techniek, kunst enz.