Eemnes krijgt een basisschool voor tweetalig onderwijs. Basisschool Merlijn ontving donderdag 3 november een brief van staatssecretaris Dekker waarin wordt bevestigd dat Merlijn deel uitmaakt van de kleine groep scholen in Nederland die is geselecteerd voor een landelijke pilot van het ministerie van Onderwijs waarin tweetalig onderwijs op Nederlandse basisscholen wordt aangeboden.
Wettelijk mogen basisscholen nu maximaal 15% van de tijd (ca. 4 uur in de week) in het Engels les geven, maar scholen die meedoen aan de pilot mogen verder gaan. Annette Jonker, directeur van basisschool Merlijn: ‘We kijken al geruime tijd uit naar deze bevestiging en stonden al klaar om te beginnen. We starten met twee dagen in de week lessen in het Engels in de onderbouw en bouwen dat langzaam op. Dit is een unieke mogelijkheid voor leerlingen in Eemnes. Nederlandse leerlingen die nu tweetalig onderwijs willen volgen, moesten tot op heden uitwijken naar Hilversum.’
Blikverruimend
Het is fantastisch voor leerlingen om tweetalig onderwijs te kunnen volgen, zo betoogt Jonker. ‘De grenzen van je taal geven ook de grenzen van je wereld aan. Het beheersen van een tweede taal verruimt je blik en bovendien ben je in het vervolgonderwijs beter toegerust. Taalvaardigheid in het Nederlands én het Engels zorgt voor aansluiting met voortgezet en hoger onderwijs. Zo zijn er - ook in de omgeving van Eemnes scholen waarnaar onze leerlingen doorstromen en waar zij verder gaan met bilinguaal onderwijs in Nederlands & Engels, denk bijvoorbeeld aan het Middle Years Programme op Laar & Berg in het naastgelegen dorp Laren.’
Taalrijke omgeving
Om tweetalig onderwijs goed te laten slagen is het van belang een taalrijke omgeving te creëren. In de school word je ondergedompeld in een ‘meertalig bad’; er hangen veel Engelse teksten, er is een bibliotheek met veel Engelstalige literatuur en lectuur en er is een kast met spelletjes in het Engels. En, uiteraard, beheersen de leerkrachten het Engels goed. Een van de teamleden is native speaker en de andere leerkrachten zijn extra geschoold. Annette Jonker: ‘ Merlijn is deel van Alberdingk Thijm Scholen en daar is al veel aandacht voor en expertise op het gebied van tweetalig onderwijs. Ook biedt deze organisatie uitgebreide en intensieve trainingsprogramma’s voor docenten.’
Het is English Day op basisschool Merlijn. In groep 4,5,6 hebben ze het over Taking care of a baby. Ze starten met een Engels liedje en dan moeten alle leerlingen iets noemen wat een baby nodig heeft. ‘A bath’, zegt een meisje. ‘Can you say it in a whole sentence?’ vraagt juf Elleke. ‘A baby needs a bath’, antwoordt ze.
Niet alle leerlingen vinden het even gemakkelijk om in het Engels te praten. De juf is ook tevreden als je dan zegt:’ I don’t know.’ Naud en Zahra, groep 6 en 5 vinden het super leuk en niet echt moeilijk. Naud is zelfs gestart met het lezen van een Engels boek. Schrijven doen ze ook, vertelt Zahra. “We hebben een pen pal in China en daar schrijven we een brief naartoe en we skypen.” Willen ze dan ook naar een middelbare school waar veel Engels is? ‘Ja’, roepen ze allebei tegelijk, ‘dat willen we zeker!’ Ook de ouders worden op de English Day in het Engels aangesproken. Annette Jonker: ‘Ouders enthousiasmeren we om thuis te oefenen, ze voelen dan ook wat een kind voelt als je ineens Engels tegen ze praat.’