De Alberdingk Thijm Mavo is de kleinste
school voor voortgezet onderwijs binnen de Verenigde scholen J.A. Alberdingk
Thijm. De school stelt zich als doel het maximale uit elke individuele leerling
te halen op het gebied van schoolresultaten en persoonlijke groei binnen een
uitdagende en vernieuwende onderwijsomgeving.
Kernpunten van het onderwijs op de Alberdingk Thijm Mavo zijn leren in samenhang,
leren in context en het leren van vaardigheden. Het onderwijs wordt aangeboden
in leergebieden en er wordt gewerkt met projecten (vak- en
leergebiedoverstijgend), waarbinnen naast de lesstof ook vaardigheden getraind
worden en leerlingen bewust gemaakt worden van hun rol in de maatschappij.
Het trainen van vaardigheden als samenwerken,
zelfstandig werken, plannen, reflecteren en verantwoordelijkheid nemen voor
eigen werk zijn vaardigheden die van grote waarde zijn voor de ontwikkeling en
(school)loopbaan van de leerling. Omdat elke leerling anders is, wordt er
gebruik gemaakt van verschillende werkvormen en verschillende toepassingen van ICT
om zo tegemoet te komen aan de verschillende leerstijlen van leerlingen en
daarnaast leerlingen uit te dagen en te motiveren. Ook door differentiatie op
het gebied van taken, instructies en tijd wordt tegemoet gekomen aan de
behoefte van elke leerling. De leerlingen maken hun werk altijd onder
begeleiding van een docent op school. De ATM is in de onderbouw dan ook
huiswerkvrij.
Organisatie
Op de Alberdingk Thijm Mavo wordt alleen
onderwijs op mavoniveau (vmbo-TL) aangeboden. De school telt zo’n 150
leerlingen, verdeeld over vier leerjaren en heeft een klein team van
docenten/medewerkers. Door het kleine team hebben leerlingen maar met een klein
aantal vaste begeleiders te maken en kennen alle leerlingen en
docenten/medewerkers elkaar goed. Een ander voordeel is dat er binnen het team
constant goed contact over leerlingen is en alle medewerkers in de school op de
hoogte zijn van de individuele behoeftes van de leerlingen. Daarnaast heeft elke
leerling een mentor die als coach de persoonlijke groei en cognitieve
ontwikkeling van de leerling begeleidt. De school heeft vaste lestijden en kent geen
tussenuren.
Aandacht
voor alle leerlingen
De ATM vindt het belangrijk dat elke leerling
zich vertrouwd en gezien voelt. De mentor ziet door onze onderwijsstructuur
zijn leerlingen ook bij andere lessen tijdens het zelfstandig werken en heeft
daardoor een zeer goed beeld van het welbevinden en de werkhouding van zijn leerlingen.
Daarnaast bespreken vakdocenten hun observaties regelmatig met de mentoren en de
mentoren hebben regelmatig contact met ouders en directeur om bovenstaande te
bespreken.