'Tim 11 Augustinusschool, Maartje 11, Binckhorst- St. Jan, Job 11 Hobbitstee, Isabelle 11, St. Antoniusschool...' Zo startte het voorstelrondje van twintig groep 8 leerlingen van de lessenserie Leren Programmeren in het nieuwe IT-Lab van Alberdingk Thijm Scholen in de nok van Prins Bernhardstraat 160 in Hilversum. Jaarlijks doen zo'n 70 leerlingen vanaf groep 5 afkomstig van al onze basisscholen mee aan de cursus.
Onder begeleiding van meester Thomas (IS Hilversum) en juf Charlotte (de Wilge) zijn de groep 8 leerlingen gestart met een paar simpele programmeer opdrachten. Zo begon de les met het zo snel mogelijk om de beurt opnoemen van de waarden: naam, leeftijd, school. Maar wat gebeurt er met de tijdsduur als we er een waarde aan toevoegen, namelijk: hobby en de volgorde naam en leeftijd omdraaien? Het duurt dan langer, maar niet zo lang als mensen erover doen. Want een volgorde omdraaien maakt voor een computer niet uit, een waarde toevoegen wel.
Dan gaan de leerlingen aan de slag met een opdracht die minder eenvoudig is dan het lijkt: welke stappen moet je programmeren om te zorgen dat een robot een boterham met hagelslag kan eten? Het eerste blok van de lessenserie wordt ook wel computational thinking genoemd. Verder komen dit jaar onderdelen langs zoals webdesign, het maken van apps, en robotica. In juni sluiten de leerlingen de cursus gezamenlijk af met een certificaat en een eindpresentatie.
