juni 21
Vijftiende Les 21 juni 2016

​Deze week zijn we na een korte introductie van start gegaan met een eigen kleine presentatiemiddag. De leerlingen van de verschillende groepjes mochten hun producten presenteren aan de andere groepjes, en op deze manier konden de leerlingen testen of ze nog wat moesten toevoegen aan hun presentatie.

IMG_3972.JPG


Aan de hand hiervan waren er nog heel wat leerlingen die toch nog wat wilden of konden toevoegen!

IMG_3974.JPG

Wanneer de presentatie dan ook ‘echt’ goed voorbereid was, mochten de leerlingen een online Super Mario level editor gebruiken om een eigen level te bouwen.

IMG_3975.JPG

Deze les was een mooie afsluiting van een jaar ‘leren programmeren’!

juni 07
Veertiende les 7 juni 2016

​Deze week zijn we direct van start gegaan met het makenvan de uitlegposters met betrekking tot het onderwerp welke de leerling gekozen heeft voor de eindpresentatie. Daarna hadden we onze tijd hard nodig om verder te werken aan de eindproducten voor de presentatiemiddag.

IMG_3805.JPG 

IMG_3808.JPG 

IMG_3810.JPG

Er werd bijzonder goed gewerkt vandaag ondanks het warme lokaal…Volgende week de echte laatste les alweer!

mei 24
Dertiende les 24 mei 2016

​Deze week hebben we bij de start van de les klassikaal per categorie besproken tegen welke moeilijkheden leerlingen waren aangelopen bij het werken naar de eindopdracht. Ook hebben we klassikaal besproken wat de leerlingen hebben bedacht wat de bezoekers op de presentatiemiddag kunnen verwachten (of nog leuker: kunnen gaan doen!)


Na deze bespreking gingen de leerlingen weer groepsgewijs verder werken aan de opdracht waar ze vorige week nog mee bezig waren: Het maken van een eigen App/programma, de Mindstorm robot verder in elkaar zetten en de schakeling/programmatuur afmaken van de Arduino.

IMG_3582.JPG 

IMG_3583.JPG 

IMG_3585.JPG 

IMG_3586.JPG


Er werd weer fijn gewerkt, en we zien al erg leuke ideeen tot een uitgewerkt iets komen!

mei 10
Twaalfde bijeenkomst 10 mei 2016

​Deze les na de meivakantie zijn we gestart met de eerste les bij het maken van de eindopdrachten. twee lessen geleden mochten de leerlingen een eerste en tweede keuze maken waar ze het liefste de eindopdracht mee mochten gaan doen: LEGO Mindstorms, JavaScript of Arduino. Gelukkig waren de keuzes goed verdeeld waardoor we de groepen goed konden verdelen over de onderwerpen.

IMG_3396.JPG

Al snel werd er gestart met het uitdelen van de opdrachtvellen per groep en kon en konden de leerlingen beginnen. De opdrachtvellen bestaan in de basis allen uit een gedeelte herhaling, aanpassing en het uiteindelijk zelf bedenken van een eindproduct welke gedemonstreerd zal worden op de markt ter afsluiting van het jaar ‘Leren programmeren’. Om ervoor te zorgen dat de leerlingen elkaar ook goed konden helpen, zaten de leerlingen per categorie bijeen.

IMG_3397.JPG



Er werd deze les weer heerlijk gewerkt, we zijn benieuwd wat de leerlingen in petto hebben!

IMG_3398.JPG


april 12
Elfde bijeenkomst 12 april 2016

​Vandaag was de laatste les voor de eindopdrachten. In deze les, met als thema naam ‘Station Sensation 2016’ hebben we teruggekeken naar wat we het afgelopen lesjaar allemaal hebben gedaan; programmeren van software met JavaScript, basis programmeren van simpele hardware met Arduino en het programmeren van robots met Lego Mindstorms.

IMG_2962.JPG 

IMG_2964.JPG 

IMG_2965.JPG

De leerlingen zijn in parcoursvorm 4 opdrachten gaan uitvoeren in een mix met laptops en iPads: Programmeren met het crunchmonster, Fix the factory( Lego Mindstorms),  de Lightbot app(waarbij de leerlingen plaatsnamen aan de competitietafel) en het maken van een game met Scratch. Bij elke opdracht gingen de leerlingen als groep of individueel aan de slag. Het doel van deze opdrachten was om de kennis die de leerlingen dit jaar hebben opgedaan probleem oplossend toe te laten passen. De kinderen hadden er erg veel zin in en samen kwamen ze vaak een heel eind zonder al te veel hulp van de leerkrachten.

Volgende week gaan we bekendmaken welke eindopdrachten de leerlingen gaan doen voor de eindpresentatie!

april 05
Tiende bijeenkomst 5 april 2016

​Vandaag hebben we een speciale ’keuzeles’ gedaan om alle onderwerpen van afgelopen jaar in het kort even op te frissen. Vorige les hebben de leerlingen een eerste, tweede en derde keuze gemaakt waarin ze hun eindopdracht willen maken, die ze uiteindelijk gaan presenteren op de eindpresentatie-dag.

Al snel werd er na een korte introductie gestart met de opdrachten carousel: Een opdracht doen met ScratchJr op de iPads, het maken van een kleine wegpagina op de laptops en een opdracht bouwen en programmeren met Lego-WeDo!

IMG_2823.JPG 

IMG_2824.JPG 

IMG_2826.JPG

Aan het einde van de les hebben we nog even klassikaal besproken per onderwerp wat er leuk en lastig was.

Het was leuk om alle finesses van dit jaar even terug te zien in een les!

maart 29
Negende bijeenkomst 29 maart 2016

​Vandaag hebben de leerlingen de derde en laatste les Lego Mindstorms gevolgd. In deze les hebben we de leerlingen uitgedaagd om in groepen hun opgedane kennis van de Lego software en het bouwen van robotonderdelen te combineren om voor het eerst met de sensoren aan de slag te gaan. Vorige les zagen we dat het erg moeilijk was om de robot een bepaald parcours af te laten leggen door de afstanden en bochten in te programmeren. Want wat als er iets in de omgeving veranderd? Dan heeft de robot dit niet door. Na deze korte introductie vroegen wij de leerlingen om de robot uit te rusten met sensoren.

De leerlingen konden een keuze maken uit het starten met bouwen van de ultrasoonsensor, lichtsensor, geluidssensor of druksensor en deze testen op een speciaal parcours!

Hiervoor moesten de leerlingen naast de technische inhoud ook goed samenwerken en hun onderzoeksvaardigheden toepassen. Na deze opdracht mochten de leerlingen aan de slag gaan met een tweede sensor naar keuze, hiervoor konden de leerlingen kiezen uit een tweede of derde sensor naar keuze.


Helaas kwam er ook een eind aan het opbouwen van de robots, nu werd het tijd omdat dit de laatste les van de Mindstorms is dat de robots afgebouwd werden.

Daarna hebben we teruggekeken naar wat we het afgelopen lesjaar allemaal hebben gedaan; programmeren in JavaScript, programmeren van simpele hardware met Arduino en het programmeren van robots met Lego Mindstorms.

Vervolgens lieten we de leerlingen een keuze maken  in welk onderwerp ze zich zouden willen verdiepen voor de eindopdracht, volgende week krijgen de leerlingen te horen aan welk onderwerp ze gaan werken als eindopdracht. Als einde van deze les hebben we ter reflectie een leuke (en achteraf gezien te makkelijke!) ABCD quiz gedaan.


Klik hier voor de foto's van deze bijeenkomst.

maart 15
Achtste bijeenkomst 15 maart 2016

​Vandaag zijn we gestart met les twee over robots met groep 8. We zijn de les gestart de les met een foto van een toilet, met Lego Mindstorm onderdelen geautomatiseerd!

We hebben de leerlingen gevraagd hoe dit Toilet werkt: Welke sensor(en) worden hier gebruikt en nog belangrijker, waar moet(en) deze dan op reageren? En waarin wordt deze reactie dan vertaald?

Hierna wilden we de leerlingen uitdagen om na te denken over hoe de robot een parcours in de vorm van de letter M zou kunnen rijden. Hierin hebben we uitgebreid alle mogelijkheden besproken van het programmeer-onderdeel dat de richting van de mindstorm bepaald, het bewegingsblok.

Vervolgens zijn de leerlingen het uitgezette parcours gaan meten, bekijken, programmeren, testen en aanpassen en weer aanpassen. We hadden 3 verschillende parcours: Crazy Eight (een baan op papier in de vorm van een acht), de Tunnel rat (een parcours tussen houten schotten) en de Drag-race (een baan rechtdoor waar het draait om wendbaarheid, snelheid en competitie. Het startsein werd gedaan door een arduino met led’s en geluid).

IMG_2532.JPG


IMG_2539.JPG

IMG_2549.JPG


Als afsluiting ter reflectie van het geleerde hebben we een aantal quizvragen gedaan, welke bijzonder goed gedaan werden. Het was weer een superles!

februari 23
Zevende bijeenkomst 23 februari 2016

​De bijeenkomst van dinsdag 23 februari was de eerste les van drie over het bouwen en programmeren van robots. We houden ons in de inleiding bezig met de vraag wat een robot is, en hoe een robot kan werken. Ook hebben we onszelf de vraag gesteld  waarvoor we robots nu gebruiken, en hoe we dit in de toekomst zien.


ccccc.JPG
Om de leerlingen echt zelf robots te laten bouwen, hebben we gekozen voor Lego Mindstorms. De leerlingen zijn in tweetallen aan de slag gegaan om de basisrobot met centrale programmeerbare NXT eenheid te bouwen! Dit was al een uitdaging op zich, de bouwtekeningen moesten nauwkeurig gevolgd worden en er moest secuur gebouwd worden.

IMG_2149.JPG

Hierna hebben we de leerlingen uitgedaagd om aan de hand van de Lego Mindstorm software op de laptop een klein programma te maken om de robot een geluid te laten maken. Dat ging al snel! Daarna moesten de leerlingen proberen om iets op het display te laten verschijnen van de Lego NXT module, en daarna moest de Robot kunnen rijden. De eindopdracht deze les was dat men de robot de letter L kon laten rijden, en een cirkel kon laten draaien.

IMG_2152.JPG


IMG_2155.JPG
Aan het eind van de les hebben de leerlingen in hun journal aantekeningen gemaakt over wat ze hebben geleerd. Ook hebben we ze gevraagd hoe hun ervaring was en wat ze volgende keer graag zouden willen leren met Lego Mindstorms.

We zagen weer veel enthousiaste bouwers en programmeurs deze les, en we hopen dat we in de volgende les onze robots kunnen voorzien van enige interactie: sensoren!

februari 09
Zesde bijeenkomst 9 februari 2016

​​We zijn vandaag gestart met de laatste les van de Arduino serie. Als eerste hebben we de kennis van de leerlingen wat opgefrist, door de leerlingen een aantal vragen te laten beantwoorden in hun journal.

IMG_2020.JPG

Daarna gingen de leerlingen aan de slag met nieuwe bouw en programmeer opdrachten. Als eerste moest er een kleine opstelling worden gemaakt met een luidspreker en een lichtsensor (LDR - Light Dependent Resistor). Afhankelijk van de hoeveelheid licht op de LDR maakte de luidspreker een bepaalde toon. Een soort van Theremin instrument!

IMG_2022.JPG


De leerlingen die bovenstaande opdrachten snel klaar hadden konden gelukkig een wat stillere opdracht doen: het aansturen van een servo-motor d.m.v. een draaiknop(potmeter).

IMG_2023.JPG

Er waren ook een paar groepjes toch al snel klaar, en daar hadden we 'expert' opdracht voor: een temperatuur sensor aan de seriele-monitor.

Aan het einde van de les hebben de leerlingen een arduino certificaat ontvangen!

1 - 10Volgende
Over deze blog
Nee, dit is niet mijn foto. Ik heb gewoon nog geen tijd gehad om dit gedeelte bij te werken. Fijn om te weten dat iemand zo goed oplet. Bedankt!