juni 14
Veertiende bijeenkomst op 14 juni 2016

Het was alweer tijd voor de laatste les van de eindopdrachten. 

Iedereen heeft enorm hard gewerkt om zijn of haar presentatie en poster in orde te hebben voor de presentaties op 28 juni. Vooral de HTML leerlingen gaan erg hard en zullen iets heel moois te presenteren hebben op de slotbijeenkomst. De LEGO Mindstorms groep heeft flink wat meters gemaakt, want de eerste robots hebben vandaag met behulp van sensoren een flink aantal meters gereden over de vloer. De scratch groep is ook hard aan het werk om mooie games en filmpjes te maken.

​We hopen u allen te zien op 28 juni, u zult daar deze week nog een mail over ontvangen. 

mei 31
Dertiende bijeenkomst van 31 mei 2016

Het was alweer tijd voor de tweede les van de eindopdrachten. Ondanks de afwezigheid van een aantal leerlingen hebben de aanwezige leerlingen goede vorderingen kunnen maken binnen hun opdracht.  Vooral de HTML leerlingen gaan erg hard en zullen iets heel moois te presenteren hebben op de slotbijeenkomst. De LEGO Mindstorms groep (Bas in zijn eentje) heeft nog flink wat werk voor de boeg, maar de eerste robots hebben vandaag hun meters gereden over de vloer met behulp van de sensoren. De scratch groep is ook hard aan het werk om mooie games en filmpjes te maken.

mei 17
Twaalfde bijeenkomst op 17 mei

Het was alweer tijd voor de tweede les van de eindopdrachten. Ondanks de afwezigheid van een aantal leerlingen hebben de aanwezige leerlingen goede vorderingen kunnen maken binnen hun opdracht.  Vooral de HTML leerlingen gaan erg hard en zullen iets heel moois te presenteren hebben op de slotbijeenkomst. De LEGO Mindstorms groep (Bas in zijn eentje) heeft nog flink wat werk voor de boeg, maar de eerste robots hebben vandaag hun meters gereden over de vloer met behulp van de sensoren. De scratch groep is ook hard aan het werk om mooie games en filmpjes te maken. 


We zijn erg blij met de vorderingen van deze week en hopen jullie ook allen te zien op de presentatie middag over enkele weken. We vonden het wel erg jammer dat er zoveel leerlingen afwezig waren deze week. We miste in totaal 8 leerlingen, wat een erg groot aantal is. Een aantal hadden zich afgemeld, maar een aantal ook niet. We hopen alle leerlingen volgende keer weer te zien. 

Klik hier voor de foto's van vandaag.​

april 19
Elfde bijeenkomst op 19-04

Vandaag zijn de leerlingen gestart met het maken van de opdrachten voor de eindpresentaties. De leerlingen zijn verdeeld in groepjes van twee die allen werken aan één van de drie volgende onderwerpen; Lego Mindstorms, Scratch of Codecademy.

Midden in de les hebben we nog een korte quiz gedaan over alle stof die we tot nu toe behandeld hebben.

Vandaag is de basis gelegd voor de eindpresentaties; de komende weken zullen alle leerlingen hier hard aan doorwerken om de ouders een mooie eindpresentatie te kunnen laten zien op de slotbijeenkomst. 

Klik hier voor de foto's​

maart 22
Negende bijeenkomst op 22 maart 2016

Vandaag zijn de leerlingen verder gegaan met HTML in Codecademy. Maar voordat we hiermee begonnen hebben we samen met de leerlingen eerst herhaalt hoe HTML codes precies opgebouwd zijn. 

Eerst hebben de leerlingen een opdrachtenformulier ingevuld waarop een aantal HTML tags ontbraken. Deze opdracht verliep erg goed, bijna alle leerlingen hadden deze opdracht goed. Hierna hebben de leerlingen een HTML code op volgorde gelegd in groepsverband.

Daarna zijn de leerlingen ook daadwerkelijk verder gegaan met Codecademy. Sommige leerlingen zijn zelfs al toegekomen aan het werken met stijlelementen! Erg knap! 

Aan het eind van de les hebben de leerlingen gekozen welk van de eindprojecten zij gaan uitwerken voor de preseniatiebijeenkomst voor ouders. Hier gaan we komende weken hard mee aan de slag!

Klik hier voor de foto's.​

maart 22
Negende bijeenkomst op 22 maart 2016

Vandaag zijn de leerlingen verder gegaan met HTML in Codecademy. Maar voordat we hiermee begonnen hebben we samen met de leerlingen eerst herhaalt hoe HTML codes precies opgebouwd zijn. 

Eerst hebben de leerlingen een opdrachtenformulier ingevuld waarop een aantal HTML tags ontbraken. Deze opdracht verliep erg goed, bijna alle leerlingen hadden deze opdracht goed. Hierna hebben de leerlingen een HTML code op volgorde gelegd in groepsverband.

Daarna zijn de leerlingen ook daadwerkelijk verder gegaan met Codecademy. Sommige leerlingen zijn zelfs al toegekomen aan het werken met stijlelementen! Erg knap! 

Aan het eind van de les hebben de leerlingen gekozen welk van de eindprojecten zij gaan uitwerken voor de preseniatiebijeenkomst voor ouders. Hier gaan we komende weken hard mee aan de slag!

Klik hier voor de foto's.​

maart 08
Achtste bijeenkomst op 8 maart 2016

​Vandaag zijn de leerlingen voor de tweede maal aan het werk gegaan met Codecademy. Na de eerste les, die de eerste basiscodes doornam, was het nu tijd voor de moeilijkere codes. 

De focus lag vandaag vooral op plaatjes invoegen, linkjes maken en het maken van een eerste eigen webpagina. Hoewel het in het begin even heel lastig was, kwamen de meeste leerlingen er uiteindelijk wel uit. Een aantal leerlingen heeft zelfs een hun inloggegevens meegenomen naar huis om daar verder te werken!

​Volgende les is de laatste les waarin we werken aan HTML, wij hebben er in ieder geval erg veel zin!

Klik hier voor de foto's​.

februari 16
Zevende bijeenkomst op 16 februari

Vandaag zijn de leerlingen aan de slag gegaan met HTML. We zijn gestart met de leerlingen aan te leren wat deze programmeertaal precies is. De basis is vrij simpel, maar het word snel gecompliceerd. We zijn begonnen met het bekijken van de website van het klokhuis en nu.nl, niet alleen gewoon in de webbrowser, maar ook de achterliggende HTML-code. 

De leerlingen zijn hierna gestart met het werken in Codecademy, dit verliep allemaal goed en na een korte reflectie aan het einde van de les was het alweer voorbij. 

Klik hier voor de foto's ​

februari 02
Zesde bijeenkomst op 2 februari 2016

Vandaag hebben de leerlingen het 8-figuur ​afgemaakt waaraan ze vorige keer hebben gewerkt. Vrij snel hadden de leerlingen het af en konden ze snel door met het volgende onderdeel.

Sensoren! Vandaag hebben de leerlingen gewerkt met een druksensor (ook wel tastsensor genoemt). Met deze sensor is de mindstorms-robot in staat om bijvoorbeeld een muur te detecteren door er tegenaan te rijden, achteruit te rijden, om te keren en weer verder te rijden in een andere richting. 

De leerlingen ging het vrij goed af om deze sensor te programmeren. Soms zat het een beetje tegen, maar uiteindelijk is het bijna alle leerlingen gelukt om de sensor te installeren op de robot. 

Volgende les gaan we met een nieuw onderdeel aan de slag, dit zal nog meer gericht zijn op het "echte" programmeren. Wij kijken hier in ieder geval erg naar uit! 

januari 19
Vijfde bijeenkomst op 19 januari

Vandaag zijn de leerlingen aan de slag gegaan met het maken van een aantal complexere programma's. Na kort gestart te zijn met een reflectie op de vorige les en welke commando's er toen besproken zijn, hebben de leerlingen hun opdracht van vandaag te horen gekregen. 

Het maken van een programma om de robot een specifiek parcours te laten rijden. Vandaag stonden er twee verschillende parcours op het programma; een M en een 8. 

De les verliep erg goed en de leeringen hebben veel geprogrammeerd. De M ging de leerlingen goed af, maar de 8 was een lastigere opdracht. De vele bochten zijn erg lastig om in te schatten en programmeren. 

De leerlingen gaan volgende les aan de gang met complexere programma's, wij kijken hier erg naar uit!

Klik hier​ voor de foto's.​

1 - 10Volgende
Over deze blog
Nee, dit is niet mijn foto. Ik heb gewoon nog geen tijd gehad om dit gedeelte bij te werken. Fijn om te weten dat iemand zo goed oplet. Bedankt!