juni 07
Dertiende bijeenkomst op 7 juni 2016

Vandaag hebben de leerlingen gewerkt aan de posters voor de presentatiemiddag. De posters zijn erg mooi geworden en we kijken uit naar de laatste les over twee weken. Verschillende onderdelen van de onderwerpen zijn duidelijk besproken op de poster en er zijn natuurlijk ook hele mooie tekeningen gemaakt! 

​In deze les gaan we alles afronden en zorgen dat er tijdens de presentatiemiddag een goed programma klaar staat voor u allen. 

mei 10
Twaalfde bijeenkomst op 10 mei 2016

Vandaag zijn de leerlingen gestart met het voorbereiden van de opdrachten van de eindpresentaties. 

De groep is in drie gedeeld, elk subgroepje werkt aan één van de projecten waar we dit jaar mee hebben gewerkt. Zo werkt een van de groepjes aan Pro-bot, een andere aan Arcade Game Creator en de laatste groep aan HTML in BlueGriffon.

De leerlingen hebben vandaag goede stappen gezet om jullie als ouders/verzorgers een leuke middag te bezorgen tijdens de presentaties. Er zal niet alleen gepresenteerd worden door de leerlingen, maar jullie zullen ook zelf aan de slag moeten met het programmeren van verschillende dingen. ​

april 12
Tiende bijeenkomst op 12 april

​Vandaag hebben de leerlingen met een aantal verschillende activiteiten gewerkt, namelijk LEGO WeDo, ProBot en Arcade Game creator. Dit hebben we gedaan middels een circuitopstelling. Alle leerlingen hebben elk onderdeel een half uurtje gedaan. 

LEGO WeDo is een versimpelde variant van LEGO Mindstorms (wat de leerlingen volgend jaar gaan gebruiken), een gemotoriseerde en programmeerbare versie van LEGO. Het is hierbij mogelijk om verschillende dieren en voorwerpen te maken die echt bewegen; zoals een leeuw die opstaat en brult of een vliegtuig met draaiende propellor. 

ProBot hebben we eerder dit jaar al gedaan met de klas en vandaag hebben de leerlingen hard gewerkt om het alfabet wat we vorige keer gemaakt hebben af te ronden. Op twee letters na is het alfabet nu compleet. Erg knap gedaan!

In Arcade Game Creator hebben de leerlingen weer verschillende levels gemaakt en gespeeld. Er zaten een aantal flink uitdagende leveldesigns tussen. 

Klik hier voor de foto's.​

maart 29
Negende bijeenkomst op 29 maart

Vandaag hebben de leerlingen voor het laatst gewerkt met BlueGriffon en HTML. Zoals vorige weken hebben ze gewerkt aan de website over zichzelf. De leerlingen hebben de laatste hand aan hun website gelegd, volgende week zullen wij de site online zetten. 

Aan het eind van de les hebben we nog kort gereflecteerd en hebben de leerlingen ook een keus gemaakt voor het eindproject. Ze hadden de keus uit alle projecten die wij gedaan hebben; Pro-bot, BlueGriffon​ en Arcade Game Creator. 

​De laatste 3 lessen gaan we aan het werk met deze eindprojecten voor de presentatie. Wij kijken er erg naar uit!

Klik hier​ voor de foto's

maart 15
Achtste bijeenkomst op 15 maart

Vandaag was een pittige les, niet qua niveau, maar qua programmeertijd. Alle leerlingen zijn druk bezig met het bouwen van een website over zichzelf en vandaag zijn we na een korte reflectie op vorige les meteen begonnen met programmeren. Dit betekend dat de leerlingen bijna een uur non-stop hebben zitten werken in BlueGriffon. 

De leerlingen maken zoals eerder genoemd een website over zichzelf. Hierop vertellen ze een aantal zaken; namelijk iets over zichzelf, hobby's en over de school waar ze nu op zitten. Sommige leerlingen maken zelfs extra pagina's!

Volgende les gaan we een supersite maken waarop alle websites van de leerlingen te vinden zullen zijn. Deze gaat ook echt online op het internet!

Klik hier voor de foto's van vandaag.​

februari 23
Zevende bijeenkomst op 23 februari

Vandaag zijn de leerlingen aan de slag gegaan met HTML. We zijn gestart met de leerlingen aan te leren wat deze programmeertaal precies is. De basis is vrij simpel, maar het word snel gecompliceerd. We zijn begonnen met het opschrijven van waarvan leerlingen dachten wat HTML was en gingen door met het bekijken van de website van nu.nl, niet alleen gewoon in de webbrowser, maar ook de achterliggende HTML-code. 

De leerlingen zijn hierna gestart met een korte opdracht over HTML.  Het op de juiste volgorde leggen van een aantal bladen met HTML-code erop. Dit was nog een pittige uitdaging voor de leerlingen! Toen dit allemaal gelukt was, zijn we begonnen met het werken in BlueGriffon, in dit programma kunnen de leerlingen een simpele HTML site bouwen. De reflectie hebben we vandaag achterwege gelaten, zodat de leerlingen meer tijd hadden voor het programma. 

Klik hier voor de foto's van vandaag.​

februari 09
Zesde bijeenkomst op 9 februari

Vandaag hebben de leerlingen voor het laatst met de Pro-bot gewerkt. Als groepsopdracht hebben de leerlingen met z'n allen de Pro-bot gebruikt om het alfabet na te tekenen.

De leerlingen moesten met behulp van de computer de Pro-bot zo programmeren dat deze een letter zou tekenen. 

​De leerlingen hebben erg hard gewerkt, en het resultaat mag er zijn; maar liefst 20 letters zijn gelukt! Neem een kijkje in de foto's om het resultaat te zien. 

Volgende les gaan we aan de slag met het programmeren van HTML, wij kijken hier erg naar uit! 

Klik hier voor de foto's en klik hier voor een filmpje van een rijdende en schrijvende Pro-bot.

januari 26
Vijfde bijeenkomst op 26 januari

Vandaag zijn de leerlingen geswitched van het werken op de iPad naar het werken met een echte, programmeerbare robot. Het gaat hier om de ProBot, een robot die vrij simpel geprogrammeerd kan worden. Met deze robot hebben de leerlingen vandaag de eerste stappen gezet in ech programmeren. 

De eerste opdracht was het laten rijden van de ProBot in een vierkant en cirkel. Het vierkant was voor geen enkele leerling een probleem, maar de cirkel bleek al een echte uitdaging. Na klassikaal de codes te hebben bekeken en besproken, gingen we door naar de volgende opdracht; Vormen programmeren. De ProBot heeft een optie om een stift met zich mee te slepen en zo vormen te tekenen. De leerlingen kregen eerst van ons een aantal codes en moesten uitvinden welke vormen hiermee getekend worden.

Daarna kregen ze de opdracht om een vijfpuntige-ster te tekenen. Dit was een pittige opdracht, aangezien er dan al gewerkt moet worden met de complexere programma's en codes. Uiteindelijk is het iedereen gelukt om een ster te tekenen, erg knap!​

​Klik hier voor de foto's.​

januari 12
Vierde bijeenkomst op 12 januari

Vandaag zijn de leerlingen aan de slag gegaan met een nieuw onderdeel van de cursus “Programmeren kun je leren”. We zijn gestart samen met de leerlingen over programma’s en commando’s te praten. Nadat alle leerlingen begrepen wat dit waren en waar ze voor diende, zijn de leerlingen aan het werk gegaan met de app Lightbot. 

In deze app leren de leerlingen werken met verschillende commando’s én hoe je werkt met verschillende programma’s binnen in een programma. De leerlingen snapte snel hoe dit werkt en een aantal van de leerlingen zijn al vrij ver gevorderd binnen de App. 

Aan het einde van de les hebben we kort geëvalueerd over de les. De leerlingen konden goed aangeven wat ze geleerd hebben, we kijken uit naar de volgende les!

Klik hier​ voor de foto's van vandaag!

december 15
Derde bijeenkomst op 15 december

Zoals elke week zijn we vandaag zijn we begonnen met een reflectie op de laatste les. De leerlingen wisten ons goed alle termen en activiteiten te vertellen en zo alle eerder opgedane kennis weer naar boven te halen.

Hierna hebben de leerlingen hard gewerkt aan de laatste les met Arcade Game Creator. Alle leerlingen hebben een scala aan mooie levels gemaakt met verschillende vijanden, puntensystemen en verhalen. Het was erg mooi om te zien dat de leerlingen de levels die ze getekend hebben nabouwde. 

Aan het einde van de les hebben we met z'n allen weer gereflecteerd op de les en over wat we allemaal behandeld hebben. De leerlingen hebben kritisch naar elkaars game gekeken of deze moelijk genoeg was, of er genoeg variatie in zit en of het verhaal duidelijk was. 

Hierna hebben we ook nog een quiz gedaan over Arcade Game Creator en wat programmeer-termen. De quiz is erg goed gemaakt door alle leerlingen, er waren weinig fouten! 

Klik hier​ voor de foto’s.

1 - 10Volgende
Over deze blog
Nee, dit is niet mijn foto. Ik heb gewoon nog geen tijd gehad om dit gedeelte bij te werken. Fijn om te weten dat iemand zo goed oplet. Bedankt!