juni 14
Veertiende les 14 juni 2016

​Vorige week was toch niet de laatste les, en dat kwam eigenlijk wel heel erg goed uit! Vandaag hebben we ons min of meer geconcentreerd op het maken van mooie posters, Om de bezoekers over te halen om hier een kleine opdracht te doen, of iets samen te maken met de leerlingen.

IMG_3892.JPG 

IMG_3896.JPG 

IMG_3897.JPG

Het was een les vol knippen, plakken, tekenen en creativiteit. Zodra leerlingen met de poster klaar waren mochten ze op de Ipad een nieuwe App van TinyBop uitproberen 'De eindeloze arcade van TinyBop' waarin ze zelf een platform, flipper of arcade game konden ontwerpen.

mei 31
Dertiende les 31 mei 2016

​Dit was alweer de een na laatste echte les van de cursus ‘leren programmeren’ van groep 5. Wat is het korte jaar weer snel gegaan!

Vandaag zijn we weer in dezelfde samenstelling als twee wekenj geleden verder gaan werken aan de eindopdrachten. Nu een korte introductie van deze les, zijn alle groepjes begonnen aan de omschrijvingsposter van het eindproject.

Vorige les hebben de leerlingen met HTML een persoonlijke site gemaakt, en deze les proberen we nog wat extra onderdelen toe te voegen zodat uiteindelijk alles samengevoegd is tot een website. En….de pagina’s zullen ook echt op het internet te bezoeken zijn!

IMG_3693.JPG

De leerlingen die Scratch als eindopdracht hebben zijn verder gaan werken aan het laatste deel van het maken van de opdracht. Deze les zijn er ook posters gemaakt die de bezoekers informeren.

IMG_3694.JPG

De Lego WeDo leerlingen hebben ook een poster gemaakt, en hebben ook weer hard gewerkt om een uitdagende opdracht te maken!

Er werd ontzettend goed gewerkt, met mooie resultaten. We hebben erg veel zin in de feestelijke afsluiting van 28 juni en hopen dat veel ouders en bezoekers de opdrachten van de leerlingen zullen proberen te maken!

mei 17
Twaalfde bijeenkomst 2016

​Vandaag zijn we weer in dezelfde samenstelling als vorige week verder gaan werken aan de eindproducten die gemaakt worden voor de presentatiedag.

Vorige les hebben de leerlingen hun kennis om een HTML pagina in word te maken kunnen opfrissen,  en deze les proberen we nog wat extra onderdelen toe te voegen, en deze les zijn ze begonnen met een eerste pagina van de website.

IMG_3497.JPG

De leerlingen die met Lego Wedo werkten zijn verder gaan werken, en hebben een opdracht voor de ouders gemaakt voor bij het bouwsel.

IMG_3498.JPG

De groepjes die met Scratch werkten zijn verder gaan werken aan hun opdrachten om de mogelijkheden van hun film of game uit te breiden.

Er werd weer lekker gewerkt op weg naar de eindpresentatie!

april 19
Elfde bijeenkomst 19 april 2016

​We zijn vandaag gestart met de eerste les van de eindopdrachten van groep 5. In de les voor de carousel-les mochten de de leerlingen een eerste en tweede keuze maken waar ze het liefste de eindopdracht mee wilden gaan doen: met Lego WeDo, een game of film ontwerpen met Scratch Jr. of een HTML website maken.

IMG_3058.JPG

Al snel werd er gestart met het uitdelen van de opdrachtvellen per groep en konden de leerlingen beginnen. De opdrachtvellen bestaan in de basis allen uit een gedeelte herhaling, aanpassing en het uiteindelijk zelf bedenken van een eindproduct welke uiteindelijk door de bezoekers zelf geprogrammeerd moet worden, gespeeld of gebouwd moet worden(Scratch Jr.), of naartoe gesurft dient te worden(HTML websites).

IMG_3059.JPG 

IMG_3060.JPG

Er werd goed en enthousiast gewerkt! Het was leuk om alle behandelde onderwerpen van dit jaar terug te zien in één les, en ook dat er nog zoveel kennis is blijven hangen van de onderwerpen.

Volgende les verder op weg naar het eindproduct!

maart 22
Negende bijeenkomst 22 maart

​Deze les zijn we weer gestart met een terugblik naar de vorige les, wat we gebouwd hebben en welk doel de robots hadden.

Daarna hebben we een korte film gekeken van Boston Dynamics, waar ze een heel menselijke robot hebben gemaakt in tegenstelling tot de functionele robot van vorige week bij Amazon.

IMG_2640.JPG

Na deze film zijn de leerlingen weer gaan bouwen, met als startopdracht een voetballen die een doelpunt moet scoren. De ene helft van de groepjes gingen het mechanische been maken, de andere helft ging de doelman maken! Het was een feest om te zien hoe de leerlingen en de bouwwerken een samenspel hadden om te doeltrappen met de WeDo! Als laatste konden de snelle leerlingen de Lego Reus maken of de krokodil.

IMG_2646.JPG 

IMG_2644.JPG

Deze les werd er weer erg lekker gebouwd! Het einde van de les hebben we afgesloten met het beginsel van de eindopdrachten voor de eindpresentatie: De leerlingen mochten analoog op papier hun voorkeur doorgeven voor het eindproject.

maart 08
Achtste bijeenkomst 8 maart 2016

​Deze les startte we weer met een korte terugblik op de vorige les. De leerlingen wisten nog heel goed waar ze vorige les aan gewerkt hadden.

Als Introductie van les twee hebben we een filmpje bekeken over hoe robots (bij Amazon) het leven van mensen vergemakkelijken, en bepaalde productieprocessen versnellen.

Na kort de LEGO WeDo software nogmaals met de leerlingen door te hebben genomen, zijn de leerlingen begonnen met het bouwen van de drie werkstukjes van vandaag: de spinner (een tol) met kleine onderzoeksopdracht, de leeuw en de vogel.

IMG_2456.JPG

De leerlingen gingen deze les weer enthousiast bouwen. Ook de verdiepingsopdracht naast het standaardbouwwerk lukte goed, ook al was het soms nog best lastig.

IMG_2458.JPG


IMG_2459.JPG

We waren van plan de les met een reflectie af te sluiten, maar de meeste leerlingen waren nog niet helemaal klaar met de opdracht en hadden zoveel plezier met het bouwen dat we het nog een weekje uitstellen!

IMG_2462.JPG

Volgende les de laatste les Lego WeDo met de moeilijkste bouw en programmeerwerken en om de werken van deze les nog af te ronden.

februari 16
Zevende bijeenkomst 16 februari

Vandaag was een les vol verassingen. Als introductie werkte de leerlingen met een gloednieuwe programmeer app, 'The Foos’. In deze app leren ze door een eenvoudig drag and drop menu enkele basisstappen van het coderen.


Na deze introductie keken we terug op de 3 HTML lessen. Wat is HTML nu eigenlijk en wat kunnen we ermee? De leerlingen konden ons aardig wat vertellen over hoe HTML is opgebouwd en waarom het zo’n handige programmeertaal is om te leren.


De kern van de les ging over het werken met Lego WeDo. De leerlingen gingen in groepjes van twee aan de slag met het bouwen van hun eigen Lego WeDo figuur om het vervolgens te laten bewegen door een code te schrijven in de software die op de laptops staat. Dit was best wel uitdagend voor de kinderen, maar ook heel erg leuk! 


De komende lessen gaan we ons verder verdiepen in wat er allemaal mogelijk is met Lego WeDo en ontdekken de leerlingen hoe je een apparaat laat bewegen door het schrijven van een programma.


Klik hier voor de foto's

februari 03
Websites gemaakt door de leerlingen

​Via onderstaande linkjes kunnen de websites die de leerlingen van groep 5 hebben gemaakt bezocht worden:

Website van Willem

Website van Veerle

Website van Rick

Website van Oscar

Website van Manuel

website van Lars

Website van Joost

Website van Eva

Website van Cato


februari 02
Zesde bijeenkomst 2 februari 2016

​​Deze les is alweer de laatste les van de serie HTML. We zijn de les begonnen met terugkijken naar wat we de vorige les hebben gedaan. Daarna hebben we HTML tags uitgedeeld, de leerlingen mochten kijken of ze hier de juiste structuur in konden brengen van een HTML site.

IMG_1944.JPG

Toen was het tijd om de leerlingen nog wat extra tools in handen te geven om een mooie complete website te kunnen maken. We zijn o.a. met het Windows hulpprogramma ‘knipprogramma’ aan de gang gegaan en hebben laten zien hoe we daarmee een filmpje op onze pagina kunnen zetten.

IMG_1949.JPG


Na de instructie gingen de leerlingen op hun laptop verder aan de slag aan de websites om deze verder uit te breiden. Ook was het erg belangrijk om alle pagina’s via ‘Hyperlinks’ aan de startpagina (de index site) te koppelen tot een geheel, zodat deze geupload kunnen worden op het internet (op een echte webserver).

Het einde van de les hebben we afgesloten met een meerkeuze quiz over, uiteraard, HTML!

IMG_1950.JPG

Het was best een pittige les merkten we, maar het heeft wel geresulteerd in echte websites!

De linkjes naar de websites van de leerlingen volgen later nog deze week op het blog.

januari 19
Vijfde bijeenkomst 19 januari 2015

​Vandaag zijn we verder gegaan met de volgende les HTML. We zijn begonnen met terugkijken naar de vorige les; wat is HTML, wat doet het en wat betekend het? Vervolgens hebben we ons geconcentreerd op Hyperlinks. Wat zijn dit eigenlijk?

IMG_1724.JPG


Daarna gingen de leerlingen beginnen met het opzetten van een subpagina, eentje over hobby's. We merkten dat er nog wel wat weinig kennis was met het werken van word, maar gelukkig pakten de leerlingen het snel op!


IMG_1725.JPG

Wanneer de subpagina klaar was mocht de leerling vanaf de hoofdpagina de eerste echte ‘hyperlink’ maken naar de subpagina in word. Erg leuk, het begint nu op een echte website te lijken!

IMG_1723.JPG

Het was weer een leuke les met een hoop enthousiasme, de tijd vloog voorbij- We zijn benieuwd wat we volgende week voor websites kunnen zien!

1 - 10Volgende
Over deze blog
Nee, dit is niet mijn foto. Ik heb gewoon nog geen tijd gehad om dit gedeelte bij te werken. Fijn om te weten dat iemand zo goed oplet. Bedankt!