juni 09
Dertiende bijeenkomst 9 juni 2015

Vandaag hadden we de laatste les ter voorbereiding van de feestelijke afsluiting van het jaar ‘leren programmeren’. De leerlingen Hebben weer gewerkt aan de projecten waar ze de vorige twee lessen aan gewerkt hebben. Er werd hard gewerkt, en met elkaar hebben we ervoor gezorgd dat alles klaar is!

2015-06-09 13.27.56.jpg



Ook hebben we deze les er speciaal op gericht dat de projecten gepresenteerd en gedemonstreerd gaan worden.

2015-06-09 13.28.12.jpg

2015-06-09 13.36.51.jpg

2015-06-09 13.36.46.jpg

Het was goed te zien dat de leerlingen zich in hun project stortten, er worden een aantal erg mooie concepten gerealiseerd op verschillende programmeervlakken. Om te zien wat precies, bent u van harte welkom op de presentatiemiddag op 16 juni.


mei 26
Twaalfde bijeenkomst 26 mei 2015

Deze week hebben we bij de start van de les klassikaal per categorie besproken tegen welke moeilijkheden leerlingen waren aangelopen bij het werken naar de eindopdracht. 


Na deze bespreking gingen de leerlingen weer groepsgewijs verder werken aan de opdracht waar ze vorige week nog mee bezig waren: Het maken van een eigen website, de Mindstorm robot in elkaar zetten of de schakeling/programmatuur afmaken van de Arduino.

2015-05-26 13.25.33.jpg

2015-05-26 13.30.23.jpg

Met de leerlingen spraken we af dat om 14.00 uur het gedeelte ‘herhaling’ van de lesstof klaar moest zijn om tijdig te beginnen met de fase ‘aanpassing’ welke echt de richting van het eindproduct op gaat. Omstreeks 14.00 hebben we de vervolg werkbladen uitgedeeld en werd er lekker verder gewerkt!

2015-05-26 14.07.58.jpg

2015-05-26 13.26.05.jpg
Volgende les de eindopdrachten…we zijn benieuwd!
mei 12
Elfde bijeenkomst 12 mei 2015

​Deze les na de meivakantie zijn we gestart met de eerste les bij het maken van de eindopdrachten. Vorige les mochten de de leerlingen een eerste en tweede keuze maken waar ze het liefste de eindopdracht mee mochten gaan doen: LEGO Mindstorms, JavaScript of Arduino. Gelukkig waren de keuzes goed verdeeld waardoor we 3 groepjes van twee per categorie konden maken, en deze maakten wij aan het begin van de les bekend.

Al snel werd er gestart met het uitdelen van de opdrachtvellen per groep en kon en konden de leerlingen beginnen. De opdrachtvellen bestaan in de basis allen uit een gedeelte herhaling, aanpassing en het uiteindelijk zelf bedenken van een eindproduct welke gedemonstreerd zal worden op de markt ter afsluiting van het jaar ‘Leren programmeren’. Om ervoor te zorgen dat de leerlingen elkaar ook goed konden helpen, werden de leerlingen per categorie in een ruimte geplaatst.

2015-05-12 13.24.48.jpg

2015-05-12 13.57.18.jpg

2015-05-12 13.34.23.jpg

Ter afsluiting van de les hebben we de leerlingen gevraagd een stukje in hun journal te schrijven over hoe ze de eindopdracht vinden en hoe de samenwerking ging, omdat deze nog wat intensiever was.

Over twee weken weer verder werken op weg naar hopelijk leuke eindproducten!


april 14
Tiende bijeenkomst 14 april 2015

Vandaag was de laatste les voor de eindopdrachten. In deze les hebben we teruggekeken naar wat we het afgelopen lesjaar allemaal hebben gedaan; programmeren van software met JavaScript, basis programmeren van simpele hardware met Arduino en het programmeren van robots met Lego Mindstorms.


20150414_132719_resized--.jpg

Om de opgedane kennis nog eens terug te halen hebben we de leerlingen in parcours vorm 3 opdrachten laten uitvoeren. Bij elke opdracht gingen de leerlingen als groep of individueel aan de slag. Het doel van deze opdrachten was om de kennis die de leerlingen dit jaar hebben opgedaan probleem oplossend toe te laten passen. De kinderen hadden er erg veel zin in en samen kwamen ze vaak een heel eind zonder al te veel hulp van de leerkrachten.
20150414_132023_resized--.jpg
Aan het einde van de les namen we alles nog eens door. Vervolgens lieten we de kinderen kiezen in welk onderwerp ze zich zouden willen verdiepen voor de eindopdracht. De leerlingen kregen 3 keuzes; LEGO Mindstorms, JavaScript of Arduino. Volgende les krijgen de kinderen te horen welke eindopdracht ze krijgen.

20150414_133026_resized--.jpg

maart 31
Negende bijeenkomst 31 maart 2015

​We zijn vandaag gestart met de laatste les van de Arduino serie. Als eerste hebben we de kennis van de leerlingen wat opgefrist, en hebben we nog wat apparaten besproken waar een microcontroller in zit. Ook hebben we een doorzichtige Nintendo controller rond laten gaan om te zien dat daar zelfs een microcontroller/logische ic’s met componenten als weerstanden in worden gebruikt.

2015-03-31 09.22.00.jpg

Daarna gingen de leerlingen aan de slag met een aantal nieuwe bouwopdrachten. Als eerste moest er een kleine opstelling worden gemaakt met een luidspreker. Er moest natuurlijk ook geprogrammeerd worden, en wel zo dat de luidspreker via de Arduino de muziek van het klassieke Mario Bros spel uit de jaren ’80 liet horen.

2015-03-31 13.15.24.jpg


De volgende opdracht bestond uit het maken van een zogenaamd Theremin instrument. Door de van LDR (Light Dependent Resistor) meer of minder te belichten konden de leerlingen muziek maken!



De leerlingen die bovenstaande opdrachten snel klaar hadden konden gelukkig een wat stillere opdracht doen: het aansturen van een servo-motor d.m.v. een draaiknop(potmeter)

2015-03-31 13.17.33.jpg

Het einde van de les hebben we afgesloten met het maken van een kruiswoord puzzle, natuurlijk over Arduino's en programmeren.

maart 17
Achtste bijeenkomst 17 maart 2015

​Vandaag zijn we verder gegaan met de Arduino lessen.  Bij de start hebben we besproken wat een microcontroller ook alweer was. Daarna hebben we een aantal opengewerkte apparaten gepresenteerd op het bord, o.a. een magnetron en een afstandsbediening. De leerlingen konden feilloos vertellen waar de microcontroller zat! Ook hebben we een opgeschroefde afstandsbediening de klas laten rondgaan zodat de leerlingen konden zien waar de microcontroller (nu in goedkoop druppel ic-vorm) in het echt op de printplaat zit.

2015-03-17 13.10.18.jpg

Toen was het tijd dat de leerlingen zelf aan de slag gingen. De meeste leerlingen waren de vorige les nog niet toegekomen aan de laatste opdracht, het looplicht, en daar werkten ze verder mee. Daarna gingen we een stapje verder. Bij de volgende opdracht werd er met een drukknop gewerkt, zodat er ook een input op de Arduino werd gebruikt om te controleren of er op de knop gedrukt werd en dat er dan een opeenvolgende actie werd genomen. Bij de laatste opdracht van deze les maakte wij een begin met het maken van geluiden met arduino doormiddel van een piezo-speaker.

2015-03-17 13.14.47.jpg

2015-03-17 13.15.26.jpg

2015-03-17 14.06.50.jpg

Aan het eind van de les hebben we netjes alle spullen opgeruimd en hebben de leerlingen een verhaaltje in hun journal geschreven als afsluitende reflectie van de les. Hier waren onder andere de onderwerpen, ‘Waar moet je goed op letten bij het werken/programmeren van een Arduino?’, ‘Waarom leren wij werken met een Arduino?’ en ‘Hoe kan je de Arduino opdrachten vergelijken met echt bestaande apparatuur met een microcontroller?’

We zagen dat de leerlingen veel plezier hadden in het bouwen en programmeren van de opdrachten!

februari 09
Welkom bij mijn blog!

Hier zal ik mijn mening geven over onderwerpen die belangrijk voor mij zijn. Wellicht zal ik zelfs foto's, video's en koppelingen naar andere interessante dingen plaatsen.

Geef me een seintje als ik je interesse heb gewekt.

januari 27
Zesde bijeenkomst 27 januari 2015

​Vandaag zijn we verder gegaan met de JavaScript programmeer lessen. We begonnen met het bekijken van een populair JavaScript spel in HTMl5. Bij het spel Sand Trap(hier te spelen) moet je ervoor zorgen om zoveel mogelijk zand door een doolhof te leiden naar de uitgang. De leerlingen werden meteen enthousiast om ook te leren hoe ze met Javascript een game konden ontwerpen.

2015-01-27 13.08.12.jpg


Na deze introductie hebben we klassikaal een online quiz gedaan om te peilen welke kennis van JavaScript is blijven hangen bij de leerlingen. Dit was verbazingwekkend veel! Ook waren er leerlingen die de vorige les hun username en wachtwoord hadden opgeschreven en op de website van Codecadamy hebben gekeken en/of een online programmeer opdracht hebben gedaan.

2015-01-27 13.18.03.jpg

Vervolgens mochten de leerlingen inloggen op Codecadamy en kregen de keuzen om verder te gaan met de algemene cursus Javascript of het maken van een tussenopdracht. Bij deze tussenopdracht kon men Javascript code bewerken om je eigen naam animatie te maken.

2015-01-27 13.28.54.jpg

2015-01-27 14.38.08.jpg




Aan het einde van de les hebben we de leerlingen gevraagd een verhaaltje als reflectie te schrijven in het journal. Hierbij is beschreven welke nieuwe JavaScript vaardigheden geleerd zijn, wat de leerlingen moeilijk vonden vandaag en wat ze zelf graag zouden willen  kunnen maken met JavaScript.


januari 13
Vijfde bijeenkomst 13 januari 2015

​De leerlingen zijn vandaag gestart met de eerste Javascript les. We begonnen met een aantal demo’s geschreven in JavaScript om de leerlingen te enthousiasmeren en de mogelijkheden van Javascript te laten zien. Daarna keken we naar welke programmeertalen er nog meer zijn, zoals HTML en PHP. 

2015-01-13 13.09.11.jpg



Daarna hebben we klassikaal besproken wie al weleens wat aan software geprogrammeerd heeft en in welke taal. Er waren veel leerlingen die al weleens wat uitgeprobeerd hadden: We hoorden o.a. HTML, PHP en Basic.

2015-01-13 13.10.32.jpg



Toen was het tijd dat de leerlingen individueel aan slag gingen op de laptops. De leerlingen gingen online naar de Nederlandse JavaScript cursus van CodeAcademy. Vooraf hadden wij al voor elke leerling een account aangemaakt zodat elke leerling kon inloggen en dat van elke leerling de voortgang bewaard blijft voor de volgende les(sen).

De leerlingen leerden hoe ze teksten op het scherm (in de console) konden zetten( bijv. console.log(“hello world”);) en hoe ze de computer berekeningen konden laten met verschillende operators als / * + -. Ook werd er geleerd hoe je de gebruiker om ‘input’ kan laten vragen met het commando ‘confirm’.


2015-01-13 13.38.48.jpg


Nadat de leerlingen het eerste deel van de cursus klaar hadden, hebben de leerlingen gevraagd een stukje te schrijven over hoe ze het programmeren van JavaScript op de codecadamy vonden.

Aan het einde van de les hebben hebben we de opgedane kennis van de leerlingen gepeild met een quiz over JavaScript en het programmeren in het algemeen.

2015-01-13 14.40.40.jpg



december 16
Vierde bijeenkomst 16 december 2014

Vandaag hebben de leerlingen de derde en voorlopig laatste les Lego Mindstorms gevolgd. In deze les hebben we de leerlingen uitgedaagd om in groepen hun opgedane kennis van de Lego software en het bouwen van robotonderdelen te combineren om voor het eerst met de sensoren aan de slag te gaan. Na een korte introductie vroegen wij de leerlingen om de robot met behulp van de lichtsensor een zwarte lijn te laten volgen.

841.jpg

842.jpg


Hiervoor moesten de leerlingen naast de technische inhoud ook goed samenwerken en hun onderzoeksvaardigheden toepassen. Na deze opdracht mochten de leerlingen aan de slag gaan met een tweede sensor naar keuze, hiervoor konden de leerlingen kiezen uit; de microfoonsensor, de tastsensor en de ultrasonesensor.

843.jpg

We sloten de les af met een uitgebreide reflectie met Prowise. Hierbij lag de nadruk op de verschillende functies van de sensoren en wat sensoren als toegevoegde waarde hebben op apparaten.​

844.jpg


1 - 10Volgende

 ‭(Verborgen)‬ Hulpmiddelen voor blogs

 Over deze blog

Over deze blog
Welkom bij SharePoint-blogs. In deze ruimte kunt u een kort bericht over deze blog of de bloggers plaatsen. Als u deze inhoud wilt bewerken, selecteert u Pagina bewerken in het menu Siteacties.