juni 02
Twaalfde bijeenkomst op 2 juni

Dit was de laatste echte les van de cursus ‘leren programmeren’ van groep 7. Zo komt dit jaar alweer tot het eind.

Vandaag zijn we weer in dezelfde samenstelling als vorige week verder gaan werken aan de eindopdrachten die gemaakt worden voor de afsluiting op 16 juni a.s.

Vorige les hebben de leerlingen met HTML hard gewerkt aan codecademy, maar deze week zijn er zelfs een aantal leerlingen hard aan het werk geweest in CSS, de stijlprogrammering van HTML. Erg knap, dit is zeer pittig. 

De leerlingen die een game of filmpje in Scratch aan het ontwikkelen zijn waren al best ver met het maken hiervan op de computer. Deze les zijn er posters gemaakt om de Scratchfilms en games te promoten, wat is het idee en wat is de bedoeling?

Het groepje met de LEGO Mindstorms hebben gewerkt aan hun afstandssensor, de lichtsensor en de druksensor. Een hele complete robot die een aantal taken kan volbrengen is het eindresultaat.

Er werd ontzettend goed gewerkt, met mooie resultaten. We hebben erg veel zin in de feestelijke afsluiting van 16 juni!

Foto op 02-06-15 om 14.43.jpg

Foto op 02-06-15 om 14.432.jpg

Foto op 02-06-15 om 14.433.jpg

mei 19
Elfde bijeenkomst op 19 mei

Vandaag hebben de leerlingen gewerkt aan de eindopdracht. We hebben de leerlingen in groepjes van 2 of 4 ingedeeld en ze een onderwerp gegeven waaraan ze de komende lessen zullen gaan werken, het gaat hierbij om de onderwerpen HTML, Scratch en LEGO Mindstorms. Wat de specifieke opdrachten zijn, houden we nog even geheim tot de presentatiemiddag 16 juni. ​

Het was voor sommige leerlingen weer even pittig om alle kennis weer op te halen om te werken aan de eindopdracht. Vooral HTML en Scratch waren nog even pittig om naar boven te halen. Toch liep het allemaal op rolletjes toen we alle kennis weer even op hadden gehaald. Volgende les hebben de leerlingen nog om hun eindopdracht af te ronden, we weten zeker dat dit helemaal goed gaat komen.

Foto op 19-05-15 om 13.41.jpg

Foto op 19-05-15 om 13.432.jpg

Foto op 19-05-15 om 13.42.jpg

april 21
Tiende bijeenkomst op 21 april

Vandaag hebben de leerlingen voor het laatst gewerkt aan Codecademy. Een aantal leerlingen hebben zelfs een stukje aan CSS kunnen werken, CSS is code die er voor zorgt dat een site er mooi uitziet.  Dit was boven verwachting en zeer verassend voor ons. 


Hierna hebben de leerlingen een uiteindelijke keus gemaakt voor de eindopdracht; de leerlingen gaan de komende drie weken werken aan één onderwerp om te presenteren op de afsluitende bijeenkomst. De leerlingen mogen kiezen tussen drie onderwerpen; Scratch, LEGO Mindstorms of HTML. Hier zullen we volgende les mee starten, dan horen de leerlingen ook bij welk onderwerp ze ingedeeld zijn. ​

Aan het einde van de les hebben de leerlingen eerst nog even kort aan hun eigen game in Code Kingdoms of Game Creator kunnen werken en daarna hebben we een korte quiz afgenomen met een aantal pittige vragen, hierna hebben de leerlingen ook nog gereflecteerd in hun schrift.

april 07
Negende bijeenkomst op 7 april

Vandaag zijn de leerlingen verder gegaan met het werken in Codecademy met HTML. Voor een aantal leerlingen was dit een flinke uitdaging, het niveau Engels was van een relatief hoog niveau. Toch zijn we erg tevreden met hoe de leerlingen gewerkt hebben, sommige leerlingen zijn al relatief ver gevorderd in het programmeren met HTML. Het maken van geordende lijstjes en opmaak van verschillende lettertypen is iets wat een aantal leerlingen al onder de knie hebben.​ Tussendoor hebben we nog een oefening gedaan om een HTML-code op papier op de juiste volgorde te leggen; hier waren de leerlingen zeer snel in, we waren onder de indruk! Na een korte reflectie aan het einde was de les alweer voorbij.

Schermafbeelding 2015-04-07 om 15.08.41.png

IMG_20150407_145428.jpg

Volgende week gaan we verder met dit onderdeel; de leerlingen zullen dan ook een klein stukje in de opmaak van een pagina te duiken; CSS is de naam van dit onderdeel. 

maart 24
Achtste bijeenkomst op 24 maart

​Vandaag zijn de leerlingen gestart met het werken aan Codecademy, een web-based programmeertaal methode. De leerlingen zijn eerst begonnen met te vertellen wat ze al wisten van HTML; waar staan de letters voor? Wat zijn andere programmeer talen? Hieruit kwamen een aantal originele dingen naar voren. Na de leerlingen laten zien wat de structuur is van een standaard website, we hadden als voorbeeld www.hetklokhuis.nl, zijn de leerlingen gaan programmeren via Codecademy. De nieuw geleerde termen "tags", "bron" en HTML structuur konden meteen ingezet worden. 

Schermafbeelding 2015-03-24 om 15.06.10.png

Foto op 24-03-15 om 14.58.jpg

Aan het einde van de les hebben de leerlingen eerst  een stapel HTML code op de juiste volgorde geprobeerd te leggen, dit bleek nog lastig. Toen was het alweer tijd voor de evaluatie en was de les alweer voorbij! We zijn benieuwd hoe de leerlingen volgende les zullen vorderen met de HTML code. 

januari 20
De vijfde bijeenkomst op 20 januari

De bijeenkomst van dinsdag 20 januari is de eerste les waarbij we zullen gaan werken met LEGO Mindstorms. We zijn begonnen met de vragen; Wat is een robot? Hoe werkt een robot en waar gebruiken we robots nu en in de toekomst voor?

Om de leerlingen echt zelf robots te laten bouwen, hebben we gekozen voor Lego Mindstorms. De leerlingen zijn in tweetallen aan de slag gegaan om de basisrobot met als hart de NXT eenheid te bouwen. Hierna hebben we de leerlingen een aantal “challenges” gegeven. Een voorbeeld hiervan is om aan de hand van de Lego Mindstorm software op de laptop een klein programma te maken en te uploaden naar de robot, waardoor de robot geluid kan gaan maken en kan gaan rijden.

IMG_7087.JPG

Nadat de leerlingen de programmeeromgeving goed gezien en getest hadden, hebben we een parcours uitgezet(van prittstiften, scharen en linialen !) en hebben de leerlingen geprobeerd de robots erdoor te laten rijden zonder iets te raken. Werd er toch wat geraakt? Dan werd het programma verder aangepast en bekeken!

IMG_7088.JPG

IMG_7089.JPG

IMG_7091.JPG

Aan het eind van de les hebben de leerlingen in hun journal aantekeningen gemaak over wat ze hebben geleerd. Ook hebben we ze gevraagd hoe hun ervaring was en wat ze volgende keer graag zouden willen leren met Lego Mindstorms.


De volgende lessen gaan we de programma’s verder uitbreiden en aan de gang met verschillende sensoren. Wij en de leerlingen kijken hier nu al naar uit!

januari 06
Vierde bijeenkomst op 6 januari 2015

Zoals elke les zijn we begonnen met het reflecteren op de kennis van vorige les, dit was best even lastig aangezien de vorige les alweer een tijdje geleden was. Daarna hebben de leerlingen Scratch afgerond, hierna mochten ze kiezen voor óf werken met Scratch óf werken met CodeKingdoms. Deze programma’s bieden beide de mogelijkheid een game te maken. Een aantal leerlingen hebben gekozen voor het "nieuwe" CodeKingdoms en de rest bleef verder werken met Scratch. De basis voor games die de leerlingen gemaakt hebben zijn erg divers en de leerlingen zijn er echt voor gegaan! 

Tussendoor hebben we gereflecteerd met Prowise op wat de leerlingen geleerd hebben in de afgelopen weken met Scratch. Ook hebben de leerlingen de game CodeKingdoms “gereviewed”; ze moesten het doel, de hoofdrolspeler, hun mening en verbeterpunten noteren voor de game. 

Volgende les gaan we werken met LEGO Mindstorms; zowel wij als de leerlingen kijken hier erg naar uit! 

Schermafbeelding 2015-01-07 om 08.49.58.png Schermafbeelding 2015-01-07 om 08.50.19.png Schermafbeelding 2015-01-07 om 08.50.31.png






december 09
Derde bijeenkomst op 9 december 2014

Na een korte herhaling van de stof uit de vorige bijeenkomst werd al snel gestart met echt programmeren. Hierbij werd weer gebruik gemaakt van het programma Scratch en het bijbehorende boek.

Daarna bespreken we het onderwerp van de volgende les. Tijdens de komende lessen staat het stellen van een doel en het realiseren hiervan centraal. De leerlingen beginnen met het stellen van een doel voor het maken van een programma met Scratch. Voorbeelden van doelen die de leerlingen zichzelf gesteld hebben:

"Het maken van een vliegtuig-ontwijkspel”

"Een mooie game maken”

"Een spel zoals Mario maken”

"Een enge game maken”

Daarna gaan zij verder werken aan de opdrachten in het boek van Scratch. Volgende week gaan we beginnen met het maken van een eigen Game in Scratch of in Code Kingdoms, een ander soortgelijk programma. 

Zoals elke les wordt ook de keer afgesloten met het invullen van een evaluatie in het schrift.

IMG_6693.JPGIMG_6696(1).JPG
IMG_6696.JPG






november 25
Tweede bijeenkomst op 25 november 2014

Na een korte herhaling van de stof uit de vorige bijeenkomst werd al snel gestart met echt programmeren. Hierbij werd gebruik gemaakt van het programma Scratch. Dit is een programma waarin alle principes rondom programmeren op een heldere en eenvoudige wijze worden aangeleerd. Een duidelijk en kleurig handboek vormt hierbij de handleiding. Het doel is om zelf stap voor stap een spelletje te bouwen. Na de eerste oefeningen weten de meeste leerlingen al vrij snel de weg in het programma te vinden en gaan zelf op onderzoek uit. Na al een half uurtje intensief werken zijn de eerste mooie resultaten zichtbaar en hoorbaar. 

Tussen elke opdracht reflecteren de leerlingen even kort in hun schrift, hierin geven ze aan wat ze geleerd hebben. Zo kunnen de leerlingen later altijd nog terugkijken naar wat ze wanneer geleerd hebben als ze iets vergeten zijn. Aan het einde van de les hebben we zoals altijd weer gezamelijk gereflecteerd op de les met Prowise. Zowel de leerlingen als wijzelf kijken uit naar de volgende les!

IMG_6542.JPGIMG_6543.JPGIMG_6544.JPG

IMG_6545.JPG


november 01
Eerste bijeenkomst op 11 november 2014

Vandaag hebben 20 leerlingen uit groep 7 de eerste bijeenkomst gehad van de cursus Programmeren. De leerlingen waren erg enthousiast en vonden het ook wel een beetje spannend.

 

Deze eerste bijeenkomst zijn we begonnen met de vraag; wat is programmeren nu eigenlijk? Door na te denken over wat er bijvoorbeeld in huis allemaal geprogrammeerd kan worden, proberen de leerlingen een definitie van de term te ontwikkelen.  

 

Door te beginnen met een kennismakingsspel, komen de leerlingen meteen al in aanraking met programmeren. Door een vaste volgorde aan te houden met het opzeggen van je naam, leeftijd en school, creëer je eigenlijk al een programma. 

Hierna zijn we aan de gang gegaan met instructies, door op verschillende manieren iets over te brengen naar een andere leerling, programmeren zij deze leerling op een zekere manier. 

 

De belangrijke termen van vandaag zijn; adaptief, sequentieel en programmeren. Adaptief betekent dat er ruimte voor wijziging is in een programma, sequentieel betekent dat er een vast programma is waar niet van afgeweken kan worden. Programmeren is in een simpele zin; "het instellen van een apparaat of gebruiksvoorwerp." 

 

Nu was het tijd dat de leerlingen zelf aan de slag gingen. We maakten groepjes van twee leerlingen, waarbij de ene leerling het programma was(software) en de andere leerling de computer(hardware) die het programma volgde. We hebben vier verschillende vormen gebruikt om de uitvoerende leerling(computer) iets te laten tekenen op papier. De volgende vormen werden gebruikt om de figuren te tekenen: visueel, gevoelsmatig, omschrijvend en in de programmeervorm.

 

Bij de volgende opdracht hebben we met lego gebouwd. De ene leerling moest de andere leerling instrueren via gedetailleerde spraakopdrachten (zonder dat de leerling kon zien wat er gebouwd moest worden) om een bepaald bouwsel te maken. Het was mooi om te zien hoe goed de leerlingen na 1 les al konden samenwerken!

 

Na een reflectie aan het einde van de les d.m.v. een interactieve quiz, waarin we terugkoppelen op wat we vandaag besproken, hebben de leerlingen allemaal nog notities gemaakt in hun Journal. Ze zijn erg benieuwd naar de volgende les, en wij ook! 

IMG_6418.JPGIMG_6419.JPG

IMG_6422.JPG



 ‭(Verborgen)‬ Hulpmiddelen voor blogs

 Over deze blog

Over deze blog
Welkom bij SharePoint-blogs. In deze ruimte kunt u een kort bericht over deze blog of de bloggers plaatsen. Als u deze inhoud wilt bewerken, selecteert u Pagina bewerken in het menu Siteacties.