juni 09
Veertiende bijeekomst op 9 juni 2015

Vandaag hebben de leerlingen voor het laatst aan de eindopdracht gewerkt. De leerlingen zijn in groepjes van 2 of 4 ingedeeld en ze een onderwerp gegeven waaraan ze deze en beide vorige lessen hebben gewerkt. Vandaag hebben we ons ook bezig gehouden met de presentatie van deze projecten. De leerlingen hebben vandaag de poster van hun project afgemaakt.

Het was goed te zien dat de leerlingen zich in hun project stortte, er worden een aantal erg mooie concepten gerealiseerd op verschillende programmeervlakken. Om te zien wat precies bent u van harte welkom op de presentatiemiddag op 16 juni. 

Foto op 09-06-15 om 13.294.jpg

Foto op 09-06-15 om 13.293.jpg

Foto op 09-06-15 om 13.292.jpg

Foto op 09-06-15 om 13.29.jpg

mei 26
Dertiende bijeenkomst op 26 mei

​Vandaag hebben de leerlingen weer gewerkt aan de eindopdracht. De leerlingen zijn in groepjes van 2 of 4 ingedeeld en ze een onderwerp gegeven waaraan ze deze en vorige les hebben gewerkt. Vandaag hebben we ons ook bezig gehouden met de presentatie van deze projecten. De leerlingen zijn vandaag onder andere aan een poster begonnen voor hun project. ​

Het was goed te zien dat de leerlingen zich in hun project stortte, er worden een aantal erg mooie concepten gerealiseerd op verschillende programmeervlakken. Om te zien wat precies bent u van harte welkom op de presentatiemiddag op 16 juni. 

Foto op 26-05-15 om 13.553.jpg

Foto op 26-05-15 om 13.552.jpg

Foto op 26-05-15 om 13.55.jpg

mei 12
Twaalfde bijeenkomst op 12 mei

​Vandaag hebben de leerlingen gewerkt aan de eindopdracht. We hebben de leerlingen in groepjes van 2 of 4 ingedeeld en ze een onderwerp gegeven waaraan ze de komende lessen zullen gaan werken, het gaat hierbij om de onderwerpen HTML, Arcade Game Creator en LEGO WeDo. Wat de specifieke opdrachten zijn, houden we nog even geheim tot de presentatiemiddag 16 juni. ​

Het was voor sommige leerlingen weer even pittig om alle kennis weer op te halen om te werken aan de eindopdracht. Vooral HTML was nog even pittig om naar boven te halen. Toch liep het allemaal gesmeerd toen we alle kennis weer even op hadden gehaald. Volgende les én de les daarna hebben de leerlingen nog om hun eindopdracht af te ronden, we weten zeker dat dit helemaal goed gaat komen. 

Foto op 12-05-15 om 13.24.jpg

Foto op 12-05-15 om 13.222.jpg Foto op 12-05-15 om 13.212.jpg


april 14
Elfde bijeenkomst op 14 april

Vandaag hebben we de leerlingen aan alle voorgaande projecten laten werken. Door drie verschillende plekken in het lokaal in te richten, konden de leerlingen in een roulatiesysteem alle projecten nog even kort doen. 

FOto 1.jpg

Bij de eerste plek konden de leerlingen werken aan HTML; ze hebben hier gezamenlijk een website gebouwd. Op de tweede plek konden de leerlingen werken aan Arcade Game Creator; zelf een level maken in een game-wereld. Op de derde plaats hebben leerlingen gewerkt aan LEGO WeDo; een project naar keuze maken. 

oto2.jpg

We hebben vandaag alles nog even opgefrist, aan gezien de leerlingen aan het einde van de les moesten gaan kiezen welk van de drie projecten ze gaan uitwerken in de komende drie weken om te presenteren. 

Foto op 14-04-15 om 13.54.jpg

Foto op 14-04-15 om 13.55.jpg

maart 31
Negende bijeenkomst op 31 maart

In deze bijeenkomst hebben we voor de laatste keer gewerkt met Arcade Game Creator op de iPad. We hebben eerst klassikaal besproken hoe switches werken in het spel; zo word het mogelijk om bepaalde onderdelen te laten verschijnen of verdwijnen. Voor veel leerlingen was het even zoeken hoe dit werkte, maar al snel had iedereen het door en werden de moeilijkste verdwijn en verschijn constructies in elkaar gezet. 

​Nadat de leerlingen een aantal levels hebben gemaakt, hebben de leerlingen een poster gemaakt voor hun spel. Door een screenshot te maken en deze te importeren in de Phoster-app, konden de leerlingen een poster maken over hun zelfbedachte game. Er zaten hele mooie posters tussen, erg leuk om te zien dat de leerlingen er zo goed mee aan de slag gingen!

IMG_20150331_131919.jpg

IMG_20150331_131919.jpg

IMG_20150331_140817.jpg

maart 17
Achtste bijeenkomst op 17 maart

Vandaag zijn de leerlingen verder gegaan met Arcade Game Creator. Niet zoals ze zelf verwacht hadden op de iPad, maar op papier! We zijn begonnen met het kijken van een stukje film over het maken van games; het proces achter de digitale game. 

Foto1.jpg

Na het kijken van het stukje film hebben we kort met de leerlingen besproken over wat ze allemaal was opgevallen in het filmpje. Hierna hebben ze van ons de opdracht voor deze en komende lesweek gekregen; ontwerp een spel met 3 levels, een verhaal en een einddoel in Arcade Game Creator. Zoals ze gezien hebben in het filmpje, moesten ze beginnen op papier. Uittekenen van je level en karakters is de eerste stap. Zodra dit gereed was, mochten ze beginnen op de iPad.

Foto2.jpgFoto3.jpg

Er zijn een aantal hele mooie concepten bedacht en we zijn heel benieuwd naar wat de leerlingen uiteindelijk gaan bouwen. De eerste resultaten zijn in ieder geval al veelbelovend! 

maart 10
Zevende bijeenkomst op 3 maart

Vandaag zijn we begonnen met het werken aan Arcade Creator.

Dit is een simpele omgeving waarin de kinderen zelf een platform game kunnen ontwerpen.

1.jpg

Nadat we de kinderen hebben welkom geheten zijn we begonnen met een filmpje van Super Mario Bros. Op deze manier kregen de kinderen een idee over hoe een platform game eruit ziet.

2.jpg

Daarna hebben we de kinderen het programma laten zien en hebben we de basisknoppen en functies kort toegelicht. Na deze uitleg hebben we een kind achter het toetsenbord gezet om ons simpele game ontwerp uit te proberen.

3.jpg

Na deze test zijn alle kinderen aan de slag gegaan met een iPad en de arcade creator software. Hierbinnen hebben ze in de forest world hun eerste stappen gezet als game ontwerper. De kinderen zijn enthousiast bezig geweest en de resultaten mogen er ook zijn.

4.jpg

Aan het eind van de les hebben we nog interactief gereflecteerd door de kinderen vragen te stellen via prowise die ze moesten beantwoorden op hun iPad. De kinderen wisten goed te vertellen hoe ze moeten werken met arcade creator. Daarna hebben ze nog zelfstandig in hun schrift een reflectie geschreven.

januari 27
Zesde bijeenkomst op 27 januari

De les startte we zoals altijd met een korte reflectie op de vorige les. De leerlingen wisten nog goed waar ze vorige week aan gewerkt hebben. Na kort de LEGO WeDo software nogmaals met de leerlingen door te hebben genomen, zijn de leerlingen begonnen met het bouwen van de drie werkstukjes van vandaag; de spinner (een tol), de leeuw en de vogel.

Alle werkstukjes hebben een standaard bouw, maar ook nog een extra verdiepingsopdracht. Deze bleek soms best lastig te zijn, maar de leerlingen kwamen er uiteindelijk toch allemaal uit. Volgende keer is de laatste les met Lego WeDo, waarin we de lastigste dingen gaan maken. Wij hebben er in ieder geval zin in!

IMG_7153.JPG


IMG_7149.JPG


januari 13
Vijfde bijeenkomst op 13 januari 2015

Vandaag zijn we de les zoals altijd begonnen met een reflectie op de vorige les. De leerlingen wisten nog goed te vertellen over HTML, de verschillende tags en websites. Hierna zijn we begonnen met een korte demonstratie van het volgende onderwerp; LEGO WeDo. Dit pakket van LEGO is een combinatie tussen traditionele LEGO en programmeren. Door verschillende dingen te bouwen en via de software te programmeren word het interactief. 

De leerlingen zijn na de korte introductie zelf aan de slag gegaan met de LEGO en software; vandaag hebben de leerlingen de “Dansende Vogels” en de “Drummende Aap” gemaakt. Het bouwen van de twee werkstukjes was voor weinig leerlingen een probleem, maar het programmeren was toch soms best even lastig. Uiteindelijk heeft iedereen het voor elkaar gekregen om de vogels te laten dansen en de aap te laten drummen.


IMG_7033.JPG

IMG_7036.JPG

IMG_7037.JPG

december 16
Vierde bijeenkomst op 16 december

We zijn vandaag begonnen met het kort herhalen wat we de afgelopen twee lessen hebben geleerd over HTML. Ze wisten nog goed te vertellen hoe je door moet linken van de ene pagina naar de andere en weer terug. Ook konden ze goed verwoorden hoe je een word bestand moet opslaan om het te kunnen gebruiken als internetpagina.

Vervolgens zijn de kinderen aan de slag gegaan om hun website af te maken.

Daarbij moest de website voldoen aan de volgende eisen:

·        - Een index

·        - Hyperlinks

·        - Plaatjes

·        - Link naar een video

·        - Een pagina over de makers

Bonus:

·        - Een .gif plaatje (bewegend plaatje)

Tussendoor hebben we met de kinderen nog een keer gekeken naar de opbouw van een HTML code. Weten ze nog wat we vorige les besproken hebben en wat de juiste volgorde is.

Aan het einde van de les hebben de kinderen een prowise quiz gemaakt om te testen of ze genoeg hebben opgestoken van HTML de afgelopen weken.​

IMG_6747.JPG IMG_6749.JPG Schermafbeelding 2014-12-18 om 14.50.58.png











1 - 10Volgende

 ‭(Verborgen)‬ Hulpmiddelen voor blogs

 Over deze blog

Over deze blog
Welkom bij SharePoint-blogs. In deze ruimte kunt u een kort bericht over deze blog of de bloggers plaatsen. Als u deze inhoud wilt bewerken, selecteert u Pagina bewerken in het menu Siteacties.