juni 02
Twaalfde bijeenkomst 2 juni

​Dit was de laatste echte les van de cursus ‘leren programmeren’ van groep 5. Wat is het korte jaar snel gegaan!

Vandaag zijn we weer in dezelfde samenstelling als vorige week verder gaan werken aan de eindopdrachten die gemaakt worden voor de afsluiting op 16 juni a.s.

Vorige les hebben de leerlingen met HTML een persoonlijke site gemaakt, en deze les proberen we nog wat extra onderdelen toe te voegen, en uiteindelijk moet alles samengevoegd worden tot een geheel met een index pagina. En….de pagina’s moeten natuurlijk ook echt op het internet te bezoeken zijn!
2015-06-02 13.57.46.jpg
De leerlingen die een game aan het ontwikkelen zijn waren al best ver met het maken van de levels op de computer. Deze les zijn er posters gemaakt om de game te promoten, en om alle ins-en outs van de games te lezen. Wat zijn de ideeën achter de games?
2015-06-02 13.35.44.jpg
De groepjes met de Bee-Bot hebben het level ontwerp afgemaakt, en er zijn echte fysieke obstakels gemaakt die de levels wat extra’s geven. De levels moesten ook goed getest worden of ze ook haalbaar zijn voor de bezoekers op 16 juni.

2015-06-02 14.19.58.jpg

Er werd ontzettend goed gewerkt, met mooie resultaten. We hebben erg veel zin in de feestelijke afsluiting van 16 juni!

mei 19
Elfde bijeenkomst 19 mei

​We zijn vandaag gestart met de eerste les van de eindopdrachten van groep 5. Vorige les mochten de de leerlingen een eerste en tweede keuze maken waar ze het liefste de eindopdracht mee wilden gaan doen: de Bee-Bot, een game ontwerpen met gamekit of een HTML website maken. In totaal zijn er zes groepen gevormd.

Al snel werd er gestart met het uitdelen van de opdrachtvellen per groep en konden de leerlingen beginnen. De opdrachtvellen bestaan in de basis allen uit een gedeelte herhaling, aanpassing en het uiteindelijk zelf bedenken van een eindproduct welke uiteindelijk door de bezoekers of opgelost moet worden(Bee-Bot), of gespeeld moet worden(Game-Kit), of naartoe gesurft dient te worden(HTML websites).

2015-05-19 13.33.33.jpg

2015-05-19 13.42.29.jpg

2015-05-19 14.11.03.jpg
Er werd goed en enthousiast gewerkt door alle leerlingen deze les! Het was leuk om alle behandelde onderwerpen van dit jaar terug te zien in één les, en ook dat er nog zoveel kennis is blijven hangen van de onderwerpen.

Volgende les verder op weg naar het eindproduct!

april 22
Gemaakte websites van de tiende bijeenkomst

​Door op onderstaande link te klikken kunnen de websites die de leerlingen bij de tiende bijeenkomst gemaakt hebben bekeken worden.

Websites gemaakt door de leerlingen van groep 5

Ze zullen tot ongeveer 6 mei 2015 online blijven staan.
Fijne meivakantie!


april 21
Tiende bijeenkomst 21 april 2015

​Deze les is alweer de laatste les van de serie HTML. We zijn de les begonnen met terugkijken naar wat we de vorige les hebben gedaan. Ook hebben we weer wat nieuwe veelgebruikte HTML tags klassikaal bekeken. Daarna hebben we de leerlingen gevraagd, net als in de vorige les, de HTML tags weer in de juiste volgorde te leggen, maar nu met wat nieuwe extra </TAGS>

2015-04-21 13.18.12.jpg

Toen was het tijd om de leerlingen nog wat extra tools in handen te geven om een mooie complete website te kunnen maken. We zijn o.a. met het Windows hulpprogramma ‘snippingtool’ aan de gang gegaan en hebben laten zien hoe we daarmee een youtube filmpje op onze pagina kunnen zetten.

2015-04-21 13.24.46.jpg

Na de instructie gingen de leerlingen op hun laptop verder aan de slag aan de websites om deze verder uit te breiden. Ook was het erg belangrijk om alle pagina’s via ‘Hyperlinks’ aan de startpagina (de index site) te koppelen tot een geheel, zodat deze geupload kunnen worden op het internet (op een echte webserver). De linkjes naar de websites van de leerlingen volgen later nog deze week in een volgend blog.

2015-04-21 13.40.34.jpg

Aan het einde van de les mochten de leerlingen kiezen waarin ze zich willen specialiseren voor de eindopdracht waar we volgende les al mee gaan beginnen!

We hopen dat de leerlingen door deze lessenserie meer inzicht hebben gekregen hoe websites gemaakt kunnen worden, en hoe een programma van een website eruit ziet.

april 07
Negende bijeenkomst 7 april 2015

​Vandaag zijn we verder gegaan met de volgende les HTML. We zijn begonnen met terugkijken naar de vorige les; wat is HTML, wat doet het en wat betekend het? Vervolgens hebben we ons geconcentreerd op Hyperlinks. Wat zijn dit eigenlijk?

20150407_132905_resized.jpg

Toen was het tijd voor een opdracht in groepjes van 4. De leerlingen moesten proberen om HTML tags in de juiste volgorde te leggen zoals zij dachten dat een website opgebouwd zou zijn. Het was leuk om te zien hoe de leerlingen probeerden te beredeneren wat de juiste volgorde zou moeten zijn. Toen iedereen klaar was hebben we klassikaal besproken wat de juiste volgorde hoort te zijn.

20150407_133206_resized.jpg

Daarna gingen de leerlingen beginnen met een subpagina, eentje over hobby's. We merkten gelukkig dat er veel handigheid met het werken in Word (invoegen plaatjes, teksten, en zelfs geluid) was blijven hangen!
20150407_140358_resized.jpg
Het eind van de les maakten de leerlingen een speciaal gemaakte HTML kruiswoordpuzzel om de belangrijkste termen nog eens te herhalen.

photo.JPG
Het was weer een leuke les met een hoop enthousiasme, de tijd vloog voorbij!

maart 24
Achtste bijeenkomst 2015

​ Vandaag zijn we met de leerlingen van groep 5 van start gegaan met de eerste les over HTML. We zijn begonnen om ons af te vragen: wat betekent HTML eigenlijk - waarvoor is HTML bedacht - hoe programmeert men HTML?

2015-03-24 13.19.15.jpg


Vervolgens hebben we klassikaal gekeken naar hoe de HTML broncode van een aantal favoriete websites van de leerlingen eruit ziet. Ook hebben we laten zien hoe de pagina veranderd als je de broncode wijzigt.

Daarna moesten de leerlingen zelf aan de slag. Ze moesten een plattegrond maken van de index/hoofdpagina van hun persoonlijke nieuw te ontwerpen website. Op de website die de leerling over zichzelf maakt zagen we onder andere de volgende onderwerpen naar voren komen: -hobby’s, school, interesses, wat je later wilt worden, vakanties, familie, etc etc.

2015-03-24 14.38.10.jpg

Als de index/hoofdpagina voldoende uitgewerkt op papier was, mochten de leerlingen starten met het maken ervan op de laptops. Hiervoor gebruikten we voor de gebruiksvriendelijkheid het programma word, hiermee kunnen eenvoudig .HTML bestanden worden opgeslagen.

2015-03-24 13.49.43.jpg

2015-03-24 14.24.04.jpg

Het eind van de les hebben we afgesloten door de leerlingen de volgende zinnen af te te laten maken: -HTML is.... en: Ik heb deze les geleerd....

Het was weer een leuke les met een mooie mix tussen werken op papier(plannen en reflecteren) en werken op de computer(uitwerken).

maart 11
Video's van de papieren games

Bij de zevende bijeenkomst op 10 maart zijn door de leerlingen papieren 'concept' games gemaakt, hieronder staan de opnames van deze games:​


maart 10
Zevende bijeenkomst 10 maart

​Vandaag zijn we van start gegaan met de laatste les over hoe games nou eigenlijk gemaakt worden. In de voorgaande twee lessen hebben de leerlingen kennis gemaakt met het programma Game Studio, onderzocht wie er allemaal mee werken bij het ontwikkelen van een spel en een eigen game uitgewerkt op papier in groepen van vier.

2015-03-10 14.16.43.jpg

2015-03-10 14.29.45.jpg

De kinderen gingen vandaag, na een korte introductie, snel aan de slag met het afmaken van hun eigen papieren spel. Nadat de leerlingen klaar waren konden zij bij de filmtafel met een digitale camera hun eigen promo filmpje maken. In deze film lieten de kinderen zien hoe hun game werkt en wat het doel van de game is. Binnenkort zullen de games te zien zijn op dit blog!

2015-03-10 14.18.18.jpg

Daarna gingen de leerlingen voor de laatste keer individueel aan de slag met het programma Game Studio om hun spel af te maken. Het was mooi om te zien hoeveel de kinderen over dit programma te weten zijn gekomen in zo’n korte tijd en we hebben dan ook met veel plezier de eerste spellen van de leerlingen uitgeprobeerd.

2015-03-10 14.33.46.jpg

maart 10
Zesde bijeenkomst 17 februari 2015

​Game studio, les 2


Vorige week hebben de leerlingen geleerd wat er allemaal bij komt kijken als je een game ontwikkeld. Daarna zijn ze gaan rondkijken in het digitale landschap van Game Studio, een online tool om je eigen spel te ontwikkelen. Vandaag zijn we hierop doorgegaan en hebben we de leerlingen als eerste laten nadenken over het verhaal achter een game. Het is voor een programmeur namelijk belangrijk om eerst een goed plan van aanpak te hebben voordat je digitaal aan de slag gaat.

De leerlingen startten met het beschrijven van hun concept spel in hun journal. Vervolgens gaan ze dit, net zoals het bij echte game studios ook gebeurd, uitwerken op papier. Ze begonnen met het designen van de hoofdrolspelers en vervolgens de vijanden. Daarna werd er een ontwerp gemaakt van het eerste level. Dit was erg uitdagend voor de leerlingen, omdat ze heel stapsgewijs moesten leren denken. Uiteindelijk moest er ook een titelscherm worden ontwikkeld en een Game-Over scherm.

We sloten de les af met een reflectie op Prowise.
januari 20
Vijfde bijeenkomst 20 januari 2015

​Game Studio

In deze les gaat het om het ontwerpen van je eigen game en inzicht te krijgen in hoe dat ontwerpen er nou aan toe gaat bij een echte game studio. Om de leerlingen hier een idee van te geven hebben wij eerst gekeken naar een aflevering van Klokhuis over het maken van games. Na dit filmpje hebben we aan de hand van drie richtvragen met de leerlingen besproken wat er allemaal bij komt kijken wanneer je een game ontwerpt. De kinderen bespraken dit eerst in tweetallen en vervolgens deelden zij hun ideeën en bevindingen met de klas.

2015-01-20 13.16.39.jpg



Na deze start gingen de leerlingen van groep 5 voor het eerst aan de slag met hun eigen laptop. Ze gingen aan de slag in de omgeving http://gamestudio.hetklokhuis.nl. Hier vroegen we de kinderen om eerst rond te kijken in deze nieuwe omgeving en een aantal spellen uit te proberen. Daarna waren zij aan de beurt om zelf een eerste opzet te maken voor hun eigen game. Hiervoor hebben zij ook een persoonlijke inlogcode gekregen.

2015-01-20 14.03.51.jpg


Naast al deze spannende activiteiten hadden we ook nog bezoek van de Volkskrant! Zij kwamen langs om te kijken hoe de AT-Scholen het nieuwe vak Programmeren aanbieden aan het basisonderwijs.​

2015-01-20 14.08.12.jpg

2015-01-20 14.30.23.jpg




1 - 10Volgende

 ‭(Verborgen)‬ Hulpmiddelen voor blogs

 Over deze blog

Over deze blog
Welkom bij SharePoint-blogs. In deze ruimte kunt u een kort bericht over deze blog of de bloggers plaatsen. Als u deze inhoud wilt bewerken, selecteert u Pagina bewerken in het menu Siteacties.