mei 22
Les 11: Voorbereiding op de slotmiddag

Vorige week hebben we allemaal een keuze gemaakt uit de onderwerpen waarmee we dit jaar gewerkt hebben. Vandaag hebben we een start gemaakt met het werken aan de eindpresentaties. Er is gewerkt met App-Lab, Arduino, Minecraft (met Python hack) en LEGO Mindstorms. 

App-lab:​ We bouwen en ontwikkelen onze eigen app\game.

Arduino: We passen een bestaand project aan of ontwerpen iets compleet nieuws.

Minecraft: We 'kraken' het spel met de programmeertaal Python en kunnen met een druk op de knop gebouwen neerzetten in het spel. 

LEGO Mindstorms: We bouwen een robot met sensor(en) en hebben een start gemaakt met programmeren. Uiteindelijk kunnen we tijdens de middag van alles vertellen over sensoren en dit ook laten zien aan de bezoekers. 

Blogpostfoto.jpeg


mei 08
Les 10: Laatste les Arduino en Keuze Eindopdracht

​​Vandaag was de laatste les met Arduino. De leerlingen begonnen de les met het kijken naar een kort filmpje waarin ze zagen hoe je de Arduino zo kunt programmeren dat het een thermometer wordt. Het lukte de leerlingen vrij snel om dit ook zelf te bouwen al waren sommige thermometers niet heel precies met het aangeven van de juiste temperatuur.

​Na deze opdracht vroegen we de leerlingen om een dobbelsteen te maken met behulp van 6 LEDjes. Dit bleek een lastige opdracht, omdat de code lang was en niet alle Arduino goed samenwerkten met de computers.

De leerlingen hebben in deze les ook een keuze kunnen maken voor de eindopdracht. De volgende drie lessen zullen de leerlingen individueel en in groepen werken aan 4 verschillende eindopdrachten. Op 26 juni zullen zij deze eindopdrachten gaan presenteren!

april 10
Les 9: Arduino

​Vorige les zijn we gestart met Arduino en in deze les zijn we hiermee verder aan de slag gegaan. We bespraken aan de start van de les het begrip microcontroller en lieten de microcontroller zien op de Arduino. Daarna lieten we voorbeelden zien van hoe deze embedded computer in het dagelijks leven gebruikt wordt.

ArduinoFig2.png

De leerlingen gingen ook deze les weer bouwen en programmeren om simpele apparaten te maken met de Arduino. Zo maakte de leerlingen een lichtschakelaar en gingen ze aan de slag met de tonen component en de theremin. Met name de theremin was erg populair bij de leerlingen, omdat deze zich aanpast aan de handbeweging van de leerling. 

Hieronder vind je een serie filmpjes van elk project dat we vandaag hebben gebouwd.

 


 
 

 



maart 27
Les 8: Arduino

Vandaag begonnen we aan de eerste les van de Arduino lessen. We stonden stil bij het begrip open source​ en de stroomkring. ​

Arduino Uno.pngCode Arduino.png

Daarna gingen we vlot aan de slag met het bouwen en programmeren van de arduino. Het doel was het laten branden en knipperen van een LED lamp. We leerden dat het zonder (juiste) stroomkring niet mogelijk is om de lampjes te laten branden. 

Stroomcircuit Arduino.png

Als slotopdracht maakten we een opstelling die erg lijkt op de verlichting van Kit (uit de oude televisie serie Knight Rider). 

​​

 




maart 13
Les 7: Hour of Code

​Deze week zijn de leerlingen aan de slag gegaan op de website code.org. Op deze site hebben de leerlingen de tutorial, ‘Intro to App Lab’ gevolgd. Deze engelstalige tutorial leert de leerlingen hoe je met Java Code je eigen app voor de mobiele telefoon kunt maken.

 

Zowel Khan Academy als Hour of Code kunnen thuis worden bezocht. Ze kunnen hier zelfstandig verder gaan met de opdrachten (als ze het leuk vinden natuurlijk).​

februari 20
Les 6: Aan de slag met Java in Khan Academy

​We zijn vandaag de les gestart met een terugblik op de vorige keer met een interactieve quiz. We vroegen de leerlingen om via ProConnect antwoord te geven op zes vragen. Hierbij wilden we vooral de kennis over de programmeertaal Python terughalen. In deze les gaan we namelijk weer werken met een programmeertaal, maar dit keer met Java.

 


De leerlingen zijn na de terugblik aan de slag gegaan op de website Khan Academy, khanacademy.org Hier leren ze illustraties te ontwerpen met de programmeertaal Java. Het interessante van deze website is dat ze interactieve instructie videos aanbieden, hierdoor kan elke leerling op zijn of haar eigen tempo doorwerken.  Hieronder staat een screenshot met alle gebruikersnamen, zodat de leerlingen ook thuis hiermee verder kunnen gaan.​

Screen Shot 2018-02-20 at 11.17.21.png

februari 06
Les 5: Programmeren op de Raspberry Pi

​Vandaag zijn we aan de slag gegaan met de Raspberry Pi. Met deze mini-computer hebben de leerlingen in tweetallen kennis gemaakt met de programmeertaal Python. Ze deden dit door te werken met een speciale versie van het populaire spel Minecraft. Door Minecraft en Python te combineren konden ze ervaren hoe je door code een virtuele omgeving kunt beïnvloeden.​

 

Een belangrijk onderdeel van deze opdrachten is begrijpend lezen en stap voor stap te denken en natuurlijk goed samen te werken. Dit is niet voor iedereen even makkelijk, maar uiteindelijk weten alle leerlingen succesvol blokken te programmeren in Minecraft.​

januari 23
Les 4: Werken met de Ultrasone Sensor

De leerlingen gingen vandaag voor de laatste keer aan de slag met de EV3 robot van Lego Minstorms. In voorgaande lessen hebben de leerlingen geleerd hoe je deze robot programmeert en objecten laat verplaatsen. In deze les kwamen al deze vaardigheden weer terug en werden deze gecombineerd met het gebruik van de ultrasone sensor. Met deze sensor kan de EV3 stoppen op een bepaalde afstand van een object. De leerlingen werden uitgedaagd om deze sensor op de EV3 te bouwen en vervolgens deze zo te programmeren dat die op 3 centimeter afstand stopte van de kubus die ze vorige les hadden gebouwd.

Na deze opdracht wilden we het natuurlijk een stukje moeilijker voor ze maken. Zouden ze de robot ook zo kunnen programmeren dat deze niet alleen stopte, maar ook de kubus kon verplaatsen en een hoek kon draaien met behulp van de gyrosensor (zie vorige les)? Het was mooi om te zien hoe de leerlingen elkaar hielpen om de problemen op te lossen en hoe graag ze er zelfstandig wilde uitkomen. Probleem oplossend denkvermogen is namelijk een zeer belangrijke vaardigheid bij het programmeren.

 


We sloten af met enkele reflectie vragen over wat we de afgelopen 3 lessen hebben geleerd.

januari 09
Les 3: Verder met Lego Mindstorms

​In de eerste les van 2018 begonnen we met het bespreken van wat we de vorige bijeenkomst allemaal hebben gedaan. Wat is computational thinking ook alweer en wat heeft dit onderwerp te maken met programmeren en het werken met de EV3? Daarna keken we gezamenlijk naar de software die we gebruiken om de EV3 te programmeren.

ev3.jpg 

Nu de leerlingen klaar waren om te beginnen gaven we ze de opdracht om een robot te bouwen die een Lego kubus kon verplaatsen. Hiervoor moesten de leerlingen de mini motor van de robot programmeren. De leerlingen hadden wat extra tijd nodig om terug te halen hoe dit programmeren ook alweer te werk ging, maar met behulp van de bouwgids, robot-onderwijzer en natuurlijk de leerkrachten ging het heel aardig. Nadat het ze gelukt was om de robot een object te laten verplaatsen, bespraken we hoe je sensoren kunt gebruiken om robots adaptief (reageren en/of aanpassen op een situatie) te maken. De leerlingen gingen deze kennis meteen in de praktijk toepassen door een Gyrosensor op hun robot te bouwen. Deze sensor meet hoeveel graden de robot draait en kan hier vervolgens op reageren. De leerlingen bouwden een robot die na het draaien van een bocht, automatisch een vastgestelde afstand vooruit rijdt m.b.v. de sensor. De meeste leerlingen werkte erg goed samen en enkele hadden zelfs de tijd voor de extra opdracht.​

codecombat.png

We sloten de les af met het code spel, Code Combat. De leerlingen moeten in dit spel een serie puzzels oplossen met de code taal Python. Het was mooi om te zien hoe enthousiast en gedreven de leerlingen hiermee aan de slag gingen.

november 21
Les 2: Aan de slag met Lego Mindstorms

​Vandaag was de eerste les van drie over het bouwen en programmeren van robots. In deze lessen ontdekken de leerlingen hoe robots denken (computational thinking) en hoe je ze zelf kunt programmeren. Tijdens de inleiding op dit spannende onderwerp, keken we naar een clip van het bedrijf Boston Dynamics. Hier bouwen ze echte robots en zijn ze niet bang om deze flink uit te testen!

 

Vervolgens vroegen we de leerlingen hoe zij denken dat een robot werkt, waarvoor we robots nu gebruiken, en hoe we ze in de toekomst zullen inzetten.

Na deze klassikale brainstorm liet meester Remco de Lego Mindstorms zien en gingen de leerlingen in tweetallen aan de slag om de robot te bouwen. Aan het begin van de les vonden de kinderen het moeilijk om de instructies van de bouwgids op te volgen, maar na wat vallen en opstaan slaagde de leerlingen erin om de basisrobot te bouwen. 

Na het bouwen was het tijd om de robot nu ook echt te gaan programmeren. De leerlingen kregen hiervoor speciaal ontworpen opdrachten met instructies. Met deze instructies konden de leerlingen aan de slag. Het was interessant om te zien hoe de leerlingen samenwerkten en overlegden met elkaar als de robot niet helemaal deed wat de bedoeling was.

Volgende les gaan de leerlingen aan de slag met sensoren, en hoe deze werken en geprogrammeerd worden op de EV3.​

1 - 10Volgende
Over deze blog
Nee, dit is niet mijn foto. Ik heb gewoon nog geen tijd gehad om dit gedeelte bij te werken. Fijn om te weten dat iemand zo goed oplet. Bedankt!