juni 05
Dertiende bijeenkomst op 5 juni

Vandaag hebben de leerlingen weer gewerkt aan de eindopdracht. De leerlingen zijn in groepjes ingedeeld en ze hebben een onderwerp gegeven ze deze en vorige les hebben gewerkt. Vandaag hebben we ons ook bezig gehouden met de presentatie van deze projecten. De leerlingen zijn vandaag onder andere aan een poster begonnen voor hun project. ​

Het was goed te zien dat de leerlingen zich in hun project stortte, er worden een aantal erg mooie concepten gerealiseerd op verschillende programmeervlakken. Om te zien wat precies bent u van harte welkom op de presentatiemiddag op 26​ juni.​

mei 22
Twaalfde bijeenkomst op 22 mei

Vandaag hebben de leerlingen gewerkt aan de eindopdracht. We hebben de leerlingen in groepjes ingedeeld en ze een onderwerp gegeven waaraan ze de komende lessen zullen gaan werken, het gaat hierbij om de onderwerpen HTML, Arcade Game Creator en Probot. Wat de specifieke opdrachten zijn, houden we nog even geheim tot de presentatiemiddag 26 juni. ​

Het was voor sommige leerlingen weer even pittig om alle kennis weer op te halen om te werken aan de eindopdracht. Vooral HTML was nog even pittig om naar boven te halen. Toch liep het allemaal gesmeerd toen we alle kennis weer even op hadden gehaald. Volgende les én de les daarna hebben de leerlingen nog om hun eindopdracht af te ronden, we weten zeker dat dit helemaal goed gaat komen. ​

mei 08
Elfde bijeenkomst op 8 mei

Vandaag was alweer de laatste les HTML. Na gestart te zijn met een korte herhaling, zijn we verder gegaan met het maken van de HTML volgorde opdracht en de website. Er zaten een aantal zeer mooie websites tussen, met mooie plaatjes en hyperlinks. Er zaten ook goede thema's in de websites, zoals dieren of hobby's.

Ter afsluiting hebben de leerlingen een reflectie geschreven over niet alleen de les, maar ook HTML. Er moet per slot van rekening over een aantal weken ook weer gekozen worden voor een project wat de leerlingen gaan presenteren op de eindpresentatiemiddag. 

​Volgende les horen de leerlingen bij welk project ze zijn ingedeeld voor de presentaties. 

mei 08
Tiende bijeenkomst op 10 april

Tijdens deze les zijn de leerlingen hard aan het werk gegaan met HTML-code. Na een korte herhaling over wat we vorige week gedaan hebben zijn de leerlingen gestart met het maken van een eigen website in word. Vooral de snelkoppelingen op de juiste manier toepassen bleek lastig, maar er zijn prachtige vorderingen gemaakt met het maken van de sites. 

Volgende les leggen we de laatste hand aan de websites en gaan we ons ook nog even richten op de HTML tags en het gebruik hiervan. 

mei 08
Negende bijeenkomst op 27 maart

Vandaag zijn de leerlingen aan de slag gegaan met HTML. We zijn gestart met de leerlingen aan te leren wat deze programmeertaal precies is. De basis is vrij simpel, maar het wordt snel gecompliceerd. We zijn begonnen met het opschrijven van waarvan leerlingen dachten wat HTML was en gingen door met het bekijken van de website van nu.nl, niet alleen gewoon in de webbrowser, maar ook de achterliggende HTML-code. 

De leerlingen hebben hierna kort zelf op de laptop de HTML-code achter nu.nl en wikikids.nl bekeken en de tags opgeschreven. Er zijn natuurlijk enorm veel tags, maar er zijn er ook enorm veel gevonden! 

De leerlingen zijn hierna verder gegaan met een korte opdracht over HTML. Het op de juiste volgorde leggen van een aantal bladen met HTML-code erop. Dit was nog een pittige uitdaging voor de leerlingen! De reflectie hebben we vandaag achterwege gelaten, zodat de leerlingen meer tijd hadden voor het andere deel van het programma. ​​

maart 13
Achtste bijeenkomst op 13 maart 2018

Vandaag hebben de leerlingen voor het laatst gewerkt met het zogenaamde "Station Sensation". In deze werkvorm gaan de leerlingen aan de slag met drie verschillende programmeeronderdelen, met elk werken ze één hele les. De onderdelen zijn:

LightBot: iPad-app waarin er vooral gefocust word op de volgorde en efficientie van code.

Pro-bot: Een programmeerbare, rijdende robot die de leerlingen programmeren om letters te tekenen. 

Unplugged: De leerlingen werken zónder de computer aan het programmeren van elkaar. 

​De leerlingen vonden het merkbaar erg leuk om aan de onderwerpen te werken. Aan het einde van de les hebben de leerlingen gereflecteerd op deze lessen en in hun boekje genoteerd of ze hier mee zouden willen werken voor de eindpresentaties. 

februari 27
Zevende bijeenkomst op 27 februari 2018

Vandaag hebben de leerlingen voor de tweede maal gewerkt met het zogenaamde "Station Sensation". In deze werkvorm gaan de leerlingen aan de slag met drie verschillende programmeeronderdelen, met elk werken ze één hele les. De onderdelen zijn:

LightBot: iPad-app waarin er vooral gefocust word op de volgorde en efficientie van code.

Pro-bot: Een programmeerbare, rijdende robot die de leerlingen programmeren om letters te tekenen. 

Unplugged: De leerlingen werken zónder de computer aan het programmeren van elkaar. 

​De leerlingen vonden het weer merkbaar erg leuk om aan de onderwerpen te werken. Volgende keer is de laatste les voor dit onderdeel. 

​​

februari 06
Zesde les op 6 februari 2018

Vandaag hebben de leerlingen gewerkt met het zogenaamde "Station Sensation". In deze werkvorm gaan de leerlingen aan de slag met drie verschillende programmeeronderdelen, met elk zullen ze één hele les werken. De onderdelen zijn:

LightBot: iPad-app waarin er vooral gefocust word op de volgorde en efficientie van code.

Pro-bot: Een programmeerbare, rijdende robot die de leerlingen programmeren om letters te tekenen. 

Unplugged: De leerlingen werken zónder de computer aan het programmeren van elkaar. 

​De leerlingen vonden het merkbaar erg leuk om aan de onderwerpen te werken. De komende twee lessen zullen de leerlingen rouleren en zo alle onderdelen uitvoeren. 

januari 23
Vierde bijeenkomst op 23 januari
Vandaag hebben de leerlingen voor het laatst gewerkt met Arcade Game Creator​. De afgelopen weken is er hard gewerkt aan een mooi verhaal en ontwerp voor alle games. 

De leerlingen begonnen met het verwerken van de feedback die ze vorige les hebben gekregen. Veel levels waren nog te moeilijk óf te makkelijk. 

Vervolgens was het tijd voor een nieuwe "review-ronde". Ook hier was de moeilijkheidsgraad een lastig punt, de balans hier in vinden bleek weer een enorme uitdaging. Naast dit bleek ook de lengte van de levels een verbeterpunt, veel levels waren erg kort en moesten echt langer gemaakt worden. 

​Aan het einde van de les hebben we gezamelijk de games bekeken en een reflectie geschreven over dit onderdeel. Volgende les gaan we aan het werk met ​een aantal andere apps en werkvormen, we kijken hier enorm naar uit!​

januari 09
Derde bijeenkomst op 9 januari 2018

Na een aantal weken afwezigheid was het weer tijd voor de cursus. We zijn verder gegaan met Arcade Game Creator, een iPad app waarin de leerlingen hun eigen game kunnen maken in de stijl van Mario, een zogenaamde platformer. 

De leerlingen hebben enorm veel progressie geboekt met het ontwerpen én bouwen van hun levels. ​Vooral de moeilijkheidsgraad bleek een lastig punt voor de leerlingen. Veel levels waren te makkelijk of te moeilijk.

​Na een korte speeltest van elkaars games aan het einde van de les hebben de leerlingen een korte reflectie geschreven met voornemens over aan te passen onderdelen van hun game. Zo weet iedereen waar ze aan moeten werken tijdens de volgende les om de games van de beste kwaliteit te maken!


1 - 10Volgende
Over deze blog
Nee, dit is niet mijn foto. Ik heb gewoon nog geen tijd gehad om dit gedeelte bij te werken. Fijn om te weten dat iemand zo goed oplet. Bedankt!