mei 15
Les 12: Werken aan de eindopdracht

​Vandaag was een spannende middag, we gingen namelijk aan de slag met de eindopdrachten. 

Iederen kon kiezen uit één van de volgende opties:

- Lego WeDo

Lego WeDo designs.png

- HTML webpagina


- Scratch junior


Omdat iedereen voor wat anders koos konden we allemaal snel aan de slag . Op de eindmiddag kunnen bezoekers dus zien wat we hiermee gedaan hebben dit jaar, dat beloofd nu al een leuke en leerzame middag te worden! 




april 17
Les 11: Eén grote website <HTML>

Vandaag was de laatste les van drie lessen in HTML. We begonnen de les met het bespreken wat we allemaal hebben geleerd en lieten hier voorbeelden van zien, denk hierbij aan het opslaan van een bestand als website, het invoegen van een plaatje en het plaatsen van een hyperlink. 

Daarna gingen we klassikaal een nieuw HTML bestand aanmaken en linkte we dit bestand met onze bestaande website. De leerlingen ontdekken door deze oefening dat een website bestaat uit allerlei pagina’s die door middel van links aan elkaar zijn gekoppeld.


Screen Shot 2018-04-17 at 12.23.32.png

Aan het einde van de les lukte het alle leerlingen om een tweede pagina voor hun website te maken en deze te linken aan hun bestaande website. Zodra de websites online komen te staan delen we dat natuurlijk hier op het blog!​

april 03
Les 10: Verdiepen in <HTML>

​Vandaag gingen we verder met het maken van een website in HTML. We hebben gekeken naar de manier waarop een website is vormgegeven en gesproken over de hyperlink.

Daarna gingen we dit zelf toepassen op onze website, we plakten plaatjes en maakten hier tot slot zelf hyperlinks aan vast. 

HyperlinkHMTL.png

Het was een pittige en uitdagende les, maar uiteindelijk is het ons allemaal gelukt! 

Volgende keer gaan we aan de slag met het afronden van onze websites. Wie weet lukt het dan ook om ze ergens online te zetten zodat jullie ze allemaal kunnen zien. 

maart 20
Leg 9: Introductie op <HTML>

Vandaag zijn we begonnen met de eerste les in de serie rondom HTML. Als introductie bedachten we met elkaar waar de afkorting HTML voor staat. Uiteindelijk leerden we dat het staat voor hyper tekst markup language.

 Defenitie HTML.JPG

Centraal vandaag stond de manier waarop een website opgebouwd is. Om meer te weten te komen over hoe de code achter de website eruitziet hebben we een website aangepast. Zo hebben we bijvoorbeeld de website van het klokhuis 'gehamsterd' door alle content te veranderen voor informatie en filmpjes over hamsters.  

Programmeren hamster.JPG 

We gingen vandaag aan de slag op de Macbook, na een korte instructie lukte het iedereen om een mapje aan te maken waarin we aan de slag konden. We werkten in Word en hebben een start gemaakt met een website over een zelfgekozen onderwerp. Het was leuk om te zien hoe alles wat we in Word veranderde ook terug te zien was op de website in Google Chrome.


maart 06
Les 8: Verdieping in Lego WeDo

​In de achtste les van het jaar gingen de leerlingen weer aan de slag met Lego WeDo. De leerlingen hebben inmiddels geleerd hoe ze met dit programma kunnen werken. In deze les gaan ze in groepen aan de slag met specifieke opdrachten uit de Lego WeDo educator.

Hieronder zie je twee filmpjes van twee projecten waar de leerlingen aan hebben gewerkt.​


 

​Tripp en ​Jesper laten hun raceauto zien die stopt als die voor een obstakel staat.


 

​​Emilio en Dim laten de dijk zien die ze hebben gemaakt om hun dorp te beschermen.


februari 13
Les 7: Toegepaste Robotica

In de zevende les gingen we aan de slag met Lego WeDo. De kinderen werkte in tweetallen om een WeDo sleeprobot te maken. Met deze opdracht leren de leerlingen over de verbinding tussen programmeren, robotica en hoe dit in de praktijk kan worden toegepast.

 

Op deze video zie je de robot van Tripp en Laura die een karretje trekt en van kleur veranderd.​​

 

Bij de bonus opdracht werden de leerlingen gevraagd om een robot trekwedstrijd te organiseren. Kunnen zij de robot zo programmeren dat hij wint?​

januari 30
Les 6: Het verhaal achter de Game

Screen Shot 2018-01-30 at 14.10.39.png

Deze week zijn de leerlingen weer enthousiast aan de slag gegaan met de Game Studio van Klokhuis. Voordat ze starten met het maken van een game hebben we samen een klassieker bekeken, Mario Bros 1. Door dit spel te spelen, hebben de leerlingen ervaren op welke manier een spel is opgebouwd. Daarnaast bespraken we het belang van een verhaal in een game. Tot slot moesten ze zelf een verhaallijn bedenken bij de game die ze zelf gaan maken. ​

IMG_7677.JPGIMG_7676.JPGIMG_7674.JPG

We sloten de les af met een reflectie ronde waarin de leerlingen elkaars spel gingen spelen en hierbij tips en tops gaven. Zo kunnen ze hun spel verbeteren en van elkaar leren. Het leuke aan deze opdracht is dat de leerlingen er zelf thuis verder mee aan de slag kunnen. Hieronder vind je alle gebruikersnamen terug.

  • ​AmyZuidinga
  • JesperBos
  • GuusGelderblom2
  • TrippNuman
  • TibbevanWee
  • DimPolman
  • ValerieOostrum
  • GijsMulders
  • JesperCalis
  • SjaakdeBoer2
  • DaanSmet
  • LauraBreeyen
  • EmilioJanssen
  • IsabelWoordes


http://gamestudio.hetklokhuis.nl/index/home



januari 16
Les 5: Hoe maak je een game?

In de eerste les na de vakantie gingen we meteen iets spannends doen, leren over Game Design!

We startten de les met de vraag: Hoe lang duurt het om een game te maken? De kinderen hadden veel verschillende antwoorden. Sommige leerlingen dachten dat je in een paar uur al een game kunt maken en anderen dachten dat het toch wel een jaar duurden. Daarna keken we naar een korte rapportage over de makers van de game ‘Horizon Zero Dawn’ gemaakt door het Nederlandse bedrijf Gorrilaz. Hier kwamen de kinderen erachter dat het maken van dit spel maar liefst 6 jaar heeft geduurd!

 

Vervolgens gingen de leerlingen zelf games spelen op de Game Studio website van Klokhuis (http://gamestudio.hetklokhuis.nl) Deze website laat kinderen zelf games spelen, maar ook games maken. Nadat de kinderen wat games hadden getest, vroegen we ze wie er eigenlijk allemaal meewerken aan het maken van een game. Samen kwamen we op een lijst van 4 beroepen die heel belangrijk zijn bij het maken van een game: een programmeur, een designer, een grafisch ontwerper en een manager om alles te organiseren. Hierna lieten we de leerlingen zelf in de Game Studio uitproberen wat ze allemaal konden doen.​

IMG_7374.JPG

We sloten de les af met een quiz met Pro-Connect over welke mensen allemaal betrokken zijn bij het maken van een game. De leerlingen waren de hele les erg geconcentreerd en hebben goed gewerkt!


december 20
Les 4: De Ozobot en de sensoren

​Na een week van afwezigheid kwamen de leerlingen vandaag weer enthousiast binnen voor een nieuwe les programmeren. In deze les zijn we gestart met de App the Fooz. De leerlingen hebben al eerder kennis gemaakt met deze programmeer app, waarbij de leerlingen via kleine raadsels hun kennis over programmeren vergroten.

Na deze korte introductie lieten we de leerlingen een clipje zien over Betty-Bots (zie filmpje) die in een warenhuis alle orders verwerken. Na het zien van dit filmpje bespraken we kort hoe zij denken dat deze robots werken en wat de voordelen zijn om dit soort werk door een robot te laten uitvoeren ten opzichte van een mens. 

 

In het tweede deel van de les kregen de leerlingen de Ozobot te zien. Ze hebben al eerder kort met dit kleine robotje gewerkt en gaan zich er in deze les verder in verdiepen. Hoe werkt dit botje (sensoren) en is dit adaptief of sequentieel? De leerlingen leren dat we apparaten zo adaptief mogelijk proberen te maken met behulp van sensoren.

 

Vervolgens voerden de leerlingen enkele opdrachten uit waarbij ze de mogelijkheden van de Ozobot verkenden en kennis maakten met de kleurencodes. We sloten de les af door de leerlingen zelf een parcours te laten ontwerpen en uiteraard werden ze door ons uitgedaagd om hier zoveel mogelijk spannende codes in te verwerken!​​​

november 28
Les 3: Animeren met Scratch

​Vorige les hebben de leerlingen kennis gemaakt met het begrip computational thinking en daarbij geleerd wat sequentieel is. Deze les zijn we hiermee verder gegaan door de leerlingen met de app Scratch Jr hun eigen animatie ta leten maken.

bluebot.jpeg 

De les startte met een vrije opdracht met de Blue Bots. De leerlingen mochten zelf met dit kleine botje aan de slag en uitzoeken hoe ze deze konden programmeren. De leerlingen werden meteen enthousiast en een aantal kinderen kenden deze Blue Bot zelfs al! Na deze introductie legden we aan de kinderen uit dat deze bot ook sequentieel wordt geprogrammeerd en de taken uitvoert. De robot doet alles stap voor stap en past zich niet aan, aan zijn omgeving. De robot is sequentieel en niet adaptief. Vervolgens deden we een korte quiz met Pro-Connect. De kinderen moesten goed nadenken, omdat er allemaal vragen werden gesteld over de les van twee weken geleden. We waren erg onder de indruk van hoeveel de leerlingen nog wisten!

ScratchJr.png 

Na deze korte quiz kregen de leerlingen de opdracht om in de app Scratch Jr een digitale school te maken waar de meester en leerlingen met elkaar moesten communiceren. Dit konden ze natuurlijk alleen doen door te programmeren. Dit was toch wel uitdagend, maar door elkaar goed te helpen en de instructies goed te lezen lukte het de meeste leerlingen om een animatie te maken van een klas waar de meester en leerlingen een kort gesprek met elkaar voerden. Daarna kregen de leerlingen de vrijheid om zelf een animatie te maken met Scratch Jr. Als voorbeeld lieten we een Kerstkaart zien die we met Scratch hadden gemaakt. Sommige leerlingen volgden dit voorbeeld en weer anderen maakten totaal wat anders. Het was erg leuk om alle diversiteit te zien!

1 - 10Volgende
Over deze blog
Nee, dit is niet mijn foto. Ik heb gewoon nog geen tijd gehad om dit gedeelte bij te werken. Fijn om te weten dat iemand zo goed oplet. Bedankt!