april 04
Tiende bijeenkomst op 04 april 2017

Vandaag zijn de leerlingen voor de laatste keer aan het werk geweest met HTML in Codecademy. De leerlingen hebben hard gewerkt en er is veel vooruitgang geboekt. Zo aan het eind van het project zijn de onderlinge verschillen wel merkbaar, maar de leerlingen konden elkaar ook goede ondersteuning bieden. 

Aan het einde van de les hebben we een Kahoot-quiz gedaan, deze werd erg goed gemaakt en zelfs de lastige vragen werden grotendeels correct beantwoord.

​Vanaf volgende les gaan we kiezen voor een eindproject en gaan de leerlingen aan de slag om een mooie eindpresentatie voor te bereiden voor de presentatiemiddag. 

maart 07
Achtste bijeenkomst op 7 maart 2017

Vandaag zijn de leerlingen aan de slag gegaan met HTML. We zijn gestart met de leerlingen aan te leren wat deze programmeertaal precies is. De basis is vrij simpel, maar het word snel gecompliceerd. We zijn begonnen met het bekijken van de website van het klokhuis en nu.nl, niet alleen gewoon in de webbrowser, maar ook de achterliggende HTML-code. 

De leerlingen zijn hierna gestart met het werken in Codecademy, dit verliep allemaal goed en na een korte reflectie aan het einde van de les was het alweer voorbij. ​

Wij waren erg tevreden met de werkhouding van alle leerlingen, er werd zeer geconcentreerd en goed gewerkt! 

februari 14
Zevende bijeenkomst op 14 februari 2017

Vandaag hebben we voor het laatst gewerkt met de LEGO Mindstorms robot. Het bleek voor veel leerlingen toch nog een stevige uitdaging om het laatste leven "Hongerige Leeuw" te halen. De vele bochten in verschillende gradaties waren een stevige valkuil voor de meeste leerlingen. 

Aan het eind van de les hebben de leerlingen de robots weer netjes uit elkaar gehaald en gesorteerd in de LEGO bak. Na een uitgebreide reflectie te hebben geschreven was de les alweer voorbij.

Volgende les starten we met Codecademy, programmeren in HTML. Dit zal de eerste kennismaking met het echte "old-school" programmeren zijn voor de leerlingen. ​Wij hebben er in ieder geval zin in! 

januari 31
Zesde bijeenkomst op 31 januari 2017

​Vandaag hebben de leerlingen zich voornamelijk geconcentreerd op het doolhof-parcours voor de Mindstorms-robot. Het bleek weer een zeer stevige uitdaging voor de meeste groepjes. Toch bleek aan het einde van de les dat vier groepjes klaar met het doolhof en door mochten naar Level 3, de Hongerige Leeuw. 

​Het bleek vooral erg lastig om de bochten juist in te schatten. Na een kort formulier te hebben ingevuld hebben de leerlingen ontdekt dat er best wel een logisch systeem in de omwentelingen zat. 

Volgende week is de laatste les Mindstorms, we kijken hier weer enorm naar uit. Hierna is het tijd voor het echte programmeren HTML. 

januari 17
Vijfde bijeenkomst op 17 januari 2017

Vandaag zijn de leerlingen aan de slag gegaan met het maken van een aantal complexere programma's. Na kort gestart te zijn met een reflectie op de vorige les en welke commando's er toen besproken zijn, hebben de leerlingen hun opdracht van vandaag te horen gekregen. 

Het maken van een programma om de robot een specifiek parcours te laten rijden. Vandaag stonden er drie verschillende parcours op het programma; een M, een doolhof en een Q . 

De les verliep erg goed en de leeringen hebben veel geprogrammeerd. De M was voor de leerlingen al een flinke uitdaging, slechts een klein aantal is het gelukt om deze succesvol te programmeren. De vele bochten zijn erg lastig om in te schatten en programmeren. 

De leerlingen gaan volgende les verder met de parkours en de complexe programma's die hier bij horen, wij kijken hier erg naar uit!​​

december 20
Vierde bijeenkomst op 20 december 2016

Vandaag zijn de leerlingen gestart met LEGO Mindstorms. Na kort over robots gesproken te hebben en een filmpje te hebben bekeken, zijn ze in tweetallen gestart met het bouwen van de Mindstorms robots. Dit was een flinke klus, maar bijna alle leerlingen zijn klaar met het bouwen. Sommige leerlingen hebben zelfs al geprogrammeerd en de robot een stukje laten rijden! Volgende les gaan we aan de slag met het programmeren van de robot en voegen we misschien al wat sensoren toe.

Voor nu wensen wij iedereen alvast een fijne vakantie, kerstdagen en jaarwisseling! ​

december 06
Derde bijeenkomst op 6 december

Zoals elke les zijn we begonnen met het reflecteren op de kennis van vorige les, dit was best even lastig aangezien de vorige les alweer een tijdje geleden was. Daarna zijn de leerlingen verder gegaan met Scratch, maar niet voordat ze een goed verhaal hadden bedacht voor hun game of filmpje. Dit was voor sommige leerlingen nog best lastig, maar elke game valt of staat met een goed verhaal.

Aan het einde van de les hebben we gereflecteerd met Prowise op wat de leerlingen geleerd hebben in de afgelopen weken met Scratch. Ook hebben de leerlingen elkaars game of filmpje “gereviewed”. Ook hebben ze in hun schrift genoteerd wat er leuk was aan Scratch en waarom ze dit zouden kiezen voor hun eindopdracht aan het einde van de cursus. ​

Mochten de kinderen thuis ook nog aan Scratch willen werken kan dat via de volgende link: https://scratch.mit.edu/​ ​

Volgende les gaan we werken met LEGO Mindstorms; zowel wij als de leerlingen kijken hier erg naar uit! 

Over deze blog
Nee, dit is niet mijn foto. Ik heb gewoon nog geen tijd gehad om dit gedeelte bij te werken. Fijn om te weten dat iemand zo goed oplet. Bedankt!