mei 23
Dertiende bijeenkomst op 23 mei 2017

Vandaag zijn de leerlingen weer verder gegaan met het voorbereiden van de eindpresentaties op 13 juni. Er is veel voortgang geboekt en met nog maar 1 les te gaan beginnen de meeste leerlingen hun project af te ronden.

Na weer een korte opstart zijn alle leerlingen snel aan het werk gegaan en is er goed verder gewerkt aan de presentaties! We kunnen en willen nog niet te veel verklappen, maar jullie zullen als ouders niet alleen hoeven kijken en luisteren! Er worden verschillende uitdagingen voor jullie bedacht en ontworpen. 

mei 09
Twaalfde bijeenkomst op 9 mei 2017

Vandaag zijn de leerlingen gestart met het voorbereiden van de eindpresentaties op 13 juni. Alle leerlingen hebben vorige les een keuzeformulier ingevuld met betrekking tot de onderwerpen die we al behandeld hebben.

Na een korte opstart zijn alle leerlingen snel aan het werk gegaan en is er al mooie start gemaakt met de presentaties! We kunnen en willen nog niet te veel verklappen, maar jullie zullen als ouders niet alleen hoeven kijken en luisteren! Er worden verschillende uitdagingen voor jullie bedacht en ontworpen. 

april 11
Elfde bijeenkomst op 11 april

Vandaag hebben de leerlingen voor de laatste keer met de verschillende robots gewerkt. We merkte dat een flink aantal leerlingen bij hun "zwakste" onderdeel zaten. Er was veel moeite om bepaalde onderdelen onder de knie te krijgen en succesvol af te ronden. 

Nadat we aan het eind van de les gezamelijk gereflecteerd hadden op de verschillende onderdelen, hebben de leerlingen hun voorkeur doorgegeven voor het voorbereiden van de eindpresentaties.

​Vooral de robotopdracht bleek erg populair, maar ook HTML is erg in trek voor de eindpresentatiemiddag. 

maart 28
Tiende bijeenkomst op 28 maart 2017

​Vandaag hebben de leerlingen weer in circuitvorm gewerkt met één ​van de volgende onderwerpen; Probot, Beebot (app) of Ozobot. Volgende les is de laatste roulatie en hebben alle leerlinge gewerkt met alle bots. 

Vooral de Beebot van deze week waren wij erg van onder de indruk! De app werd zeer soepel doorlopen en we waren blij verrast met de hulp die de leerlingen elkaar boden als iets niet helemaal liep zoals verwacht. 

Ook de Ozobot en probot-app werden met succes gemaakt en afgerond. ​

maart 28
Negende bijeenkomst op 14 maart 2017

​Vandaag hebben de leerlingen in circuitvorm gewerkt met één ​van de volgende dingen; Probot, Beebot (app) of Ozobot. De komende keren zullen de leerlingen met al deze bots werken.

Vooral de Probotgroep van deze week waren wij erg van onder de indruk! Er zijn een groot aantal opdracht juist gemaakt en het was indrukwekkend te zien hoeveel de leerlingen zichzelf uitdaagden om zo moeilijk mogelijk aan de slag te gaan.

Ook de Ozobot en Beebot-app werden veelal met succes gemaakt en afgerond. ​

februari 28
Achtste les op 28 februari 2017
We zijn vandaag gestart met het werken met de app Light-bot. in deze app is het de bedoeling dat je een robotje door een parcours heen loodst met commando's. De eerste levels waren nog vrij gemakkelijk, maar het werd al snel een heel stuk uitdagender. Uiteindelijk zijn alle leerlingen vrij ver gekomen en weten we nu zeker dat er een goede basis ligt voor het werken met de Pro-bot de komende weken. 

Ook hebben de leerlingen hun eigen basisprogramma gemaakt en geanalyseerd én de app gereviewed. 
februari 07
Zevende les op 7 februari 2017

Vandaag was alweer de laatste les HTML. Na gestart te zijn met een "open boektoets"​ (gek genoeg was deze op verzoek van de leerlingen vorige les), zijn we verder gegaan met het maken van de HTML volgorde opdracht en de website. Er zaten een aantal zeer mooie websites tussen, met mooie aangepaste elementen. Plaatjes, titels en inhoud was vaak niet alleen aangepast, maar er zat ook een goed thema in de aanpassingen, zoals dieren of hobby's.

Aan het eind van de les hebben we gezamelijk de websites bekeken en reviewed. Er zijn een flink aantal websites met zelfs 4 of 5 sterren! 

Ter afsluiting hebben de leerlingen een reflectie geschreven over niet alleen de les, maar ook HTML. Er moet per slot van rekening over een aantal weken ook weer gekozen worden voor een project wat de leerlingen gaan presenteren op de eindpresentatiemiddag. 

januari 24
Zesde bijeenkomst op 24 januari

Tijdens deze les zijn de leerlingen hard aan het werk gegaan met HTML-code. Na een korte herhaling over wat we vorige week gedaan hebben zijn de leerlingen gestart met het aanpassen van een website naar een zelf geinspireerde website. Met behulp van element inspecteren konden de leerlingen de lokaal opgeslagen websites aanpassen en onder andere van nieuwe plaatjes voorzien. Een hele uitdaging, maar uiteindelijk zijn er een aantal hele mooie websites uit voortgekomen. 

Volgende les leggen we de laatste hand aan de websites en gaan we ons ook nog even richten op de HTML tags en het gebruik hiervan. 

januari 10
Vijfde bijeenkomst op 10 januari 2017

Vandaag zijn de leerlingen aan de slag gegaan met HTML. We zijn gestart met de leerlingen aan te leren wat deze programmeertaal precies is. De basis is vrij simpel, maar het wordt snel gecompliceerd. We zijn begonnen met het opschrijven van waarvan leerlingen dachten wat HTML was en gingen door met het bekijken van de website van nu.nl, niet alleen gewoon in de webbrowser, maar ook de achterliggende HTML-code. 

De leerlingen hebben hierna kort zelf op de laptop de HTML-code achter nu.nl en wikikids.nl bekeken en de tags opgeschreven. Er zijn natuurlijk enorm veel tags, maar er zijn er ook enorm veel gevonden! 

De leerlingen zijn hierna verder gegaan met een korte opdracht over HTML. Het op de juiste volgorde leggen van een aantal bladen met HTML-code erop. Dit was nog een pittige uitdaging voor de leerlingen! De reflectie hebben we vandaag achterwege gelaten, zodat de leerlingen meer tijd hadden voor het andere deel van het programma. ​

december 13
Vierde bijeenkomst op 13 december 2016

In deze bijeenkomst hebben we voor de laatste keer gewerkt met Arcade Game Creator op de iPad. We hebben eerst klassikaal besproken hoe switches werken in het spel; zo word het mogelijk om bepaalde onderdelen te laten verschijnen of verdwijnen. Voor veel leerlingen was het even zoeken hoe dit werkte, maar al snel had iedereen het door en werden de moeilijkste verdwijn en verschijn constructies in elkaar gezet. 


Nadat de leerlingen een aantal levels hebben gemaakt, hebben de leerlingen elkaars game gespeeld en gereviewd. Er werden tips, trucs en sterren uitgedeeld aan de games. Het was erg leuk om te zien dat de leerlingen zo enthousiast en eerlijk elkaars game gereviewden.  Na alle reviews even besproken te hebben, hebben we gereflecteerd op niet alleen deze les, maar ook alle andere Arcade Game Creator lessen. Ter afsluiting hebben we ook nog een quiz gedaan en toen was de les al weer voorbij! 


We zien elkaar pas weer in 2017, dus fijne vakantie gewenst! 

Over deze blog
Nee, dit is niet mijn foto. Ik heb gewoon nog geen tijd gehad om dit gedeelte bij te werken. Fijn om te weten dat iemand zo goed oplet. Bedankt!