april 04
Elfde les 4 april 2017

​​Vandaag zijn we verder gegaan met de tweede les HTML. We zijn begonnen met terugkijken naar de vorige les; wat is HTML, wat doet het en wat betekend het? Vervolgens hebben we ons geconcentreerd op Hyperlinks. Wat zijn dit eigenlijk, en hoe kunnen we deze zelf gaan maken?

Toen was het tijd voor een opdracht om de website , de leeringen mochten een diagram maken over hoe hun website gestructureerd is. Welke hoofdpagina’s en welke subpagina’s zijn er? En zijn er linkjes naar andere pagina’s.

Daarna gingen de leerlingen verder met de vorige les gestarte hoofdpagina en het beginnen met een subpagina, eentje over hobby's. We merkten gelukkig dat er veel handigheid met het werken in Word (invoegen plaatjes, teksten, en zelfs geluid) was blijven hangen!

Het was weer een leuke les met een hoop enthousiasme en creativiteit, de tijd vloog voorbij!

maart 21
Tiende les 21 maart 2017

​Vandaag zijn we met de leerlingen van groep 5 van start gegaan met de eerste les over HTML, de programmeertaal van webpagina’s. De eerste vraag die meteen rees was: Wat betekent HTML eigenlijk? De leerlingen mochten hun gedachten op een sticky note schrijven. We zagen hier onder andere honden en herten voorbijkomen :-)

Daarna hebben we klassikaal gekeken naar hoe de HTML broncode van een aantal websites eruit ziet, ook hebben we laten zien hoe de pagina veranderd als je de broncode wijzigt.


Vervolgens moesten de leerlingen zelf aan de slag. Ze moesten een plattegrond maken van de index/hoofdpagina van hun persoonlijke nieuw te ontwerpen website. Op de website die de leerling over zichzelf maakt zagen we onder andere de volgende onderwerpen naar voren komen: -hobby’s, school, interesses, wat je later wilt worden, vakanties, familie, etc etc.


Als de webpagina voldoende uitgewerkt op papier was, mochten de leerlingen starten met het maken ervan op de laptops. Hiervoor gebruikten we voor de gebruiksvriendelijkheid het programma word, hiermee kunnen best eenvoudig basis websites gebouwd worden.

maart 07
Negende les 7 maart 2017

​Vandaag zijn we na Lego Wedo lessen gestart met een nieuw thema- robots, oftewel Ozobots!

De les begon met het maken van de startopdracht, ‘decoding days’. Hierin moesten speciale boodschappen gedecodeerd worden. Makkelijk was het niet, het was ook nog eens in het Engels, maar leuk was het wel!

Vervolgens hebben we klassikaal een filmpje gekeken van het techblog Wired, om eens te kijken hoe ‘normaal’ robots al zijn die bestellingen van klanten klaarmaken. Maar toen kwamen we bij ons probleem… Wij hebben nu ook een 20 tal robots die de juiste commando’s moeten krijgen en daarmee de juiste routes moeten nemen. En soms ook nog eens een tornado moeten nadoen, zigzaggen, spinnen of een backwalk moeten doen…En ze kijken alleen naar kleuren!

Dat gingen we doen met de zogeheten OzoCodes. De Ozobot volgt lijnen met daarin speciale kleurcodes zodat deze weet deze moet doen.
De leerlingen gingen op een A3 aan de slag om een goed programma voor de Ozobot te maken met naast zich de sheet met de Ozocodes. Erg creatieve dingen hebben we gezien! Ook weleens een zucht als de lijn net niet duidelijk genoeg was voor de Ozobot.

IMG_8615.JPG

IMG_8617.JPG


Het einde van de les hebben we afgesloten met een kleine schrijfopdracht hoe de Ozobot werkt en geprogrammeerd kan worden. Wanneer dat geslaagd was, mochten de leerlingen nog even een ontspannende puzzle game op de Ipad doen tot het einde van de les.

februari 14
Achtste les 14 februari 2017

​Vandaag was alweer de laatste les van het thema Lego WeDo.

Als startopdracht hadden we 'Programmeren met de Bij'. Een vrij duidelijke opdracht: de bij wilt naar de bloem vliegen, maar welke route moet hij vliegen? De leerlingen moesten de juiste programmeerstappen (pijlen) zetten zodat dit lukte.

Vervolgens mochten de leerlingen een zelf bedachte Lego Wedo opdracht in hun schrift beschrijven. Daarbij mocht gekozen worden uit 3 sensoren (Licht, beweging of Geluid) en moest er duidelijk beschreven worden waarop het reageert en wat het vervolgens moet doen. Het bleek nog best moeilijk om zelf een opdracht te bedenken, maar er waren uiteindelijk mooie ideeen bedacht.

Na deze opdracht gingen we echt weer met de hardware aan de slag- Leogo WeDO, het afbouwen van de opdracht waar men was gebleven, en het uiteindelijke doen was bouwen van een mechanisch been welke de bal langs de doelman het doel in moest proberen te schieten. Er werd flink gescoord! :-)

Aan het einde van de les moest helaas alles afgebroken en opgeruimd worden. Het bouwen was leuk!


januari 31
Zevende les 31 januari 2017

​Vandaag ging groep 5 aan de slag met de tweede les LegoWeDo. De leerlingen gaan in deze les verder met het bouwen van verschillende LegoWeDo creaties uit de online bouwgids.

Voordat we hiermee startten, bespraken we eerst hoe we robots gebruiken. Om de leerlingen hier een goed beeld van te geven namen we een digitaal kijkje in de fabriek van Amazon. In deze fabriek gebruiken ze speciale robots om de orders te organiseren en de juiste bestellingen bij de juiste klant te krijgen. De leerlingen zagen hoe simpele programma’s, robots in staat stellen om taken efficient en betrouwbaar uit te voeren. Met de leerlingen bespraken we de rol van software en hardware.

https://youtu.be/quWFjS3Ci7A

Vervolgens gingen de leerlingen aan de slag met het afbouwen van hun ‘Drumming Monkey’. Deze aap moesten ze daarna nog programmeren. Door enkele kleine aanpassingen te maken, konden ze de bewegingen van de app beïnvloeden en zien hoe je relatief simpel een apparaat anders kunt laten werken.

De leerlingen hadden veel plezier in het bouwen met Lego WeDo, vooral de tijger was een hit. Deze kon namelijk zo geprogrammeerd worden dat je hem met toetsen verschillende bewegingen kan laten maken.

We sloten de les af op de iPad met de app, ’The Foos’. In deze app moesten de leerlingen problemen van the Foos oplossen door de omgeving anders te programmeren.

Vragen of opmerkingen? Laat gerust een berichtje achter.

januari 17
Zesde les 17 januari 2017

​Vandaag zijn we de les met een kleine opdracht gestart: Het schrijven van Binaire computertaal door middel van een zogeheten ASCII tabel. Het leuke was, dat iedereen zijn of haar naam nu binair kan schrijven!

Daarna hebben we ons afgevraagd wat een robot is, en waarom we robots nodig hebben. Erg leuk om te horen waar de leerlingen aan dachten waar een robot nuttig voor zou kunnen zijn. Ook hebben we gekeken waar een robot allemaal op zou kunnen reageren (licht, bewegen, geluid, temperatuur etc).

Toen was het tijd dat de leerlingen zelf een kleine robot gingen bouwen, dit hebben we gedaan met Lego WeDo. We zijn begonnen met de ‘dancing birds’ waarbij de leerlingen naast bouwen moesten programmeren, om de vogels te laten dansen. Daarna konden de leerlingen de vervolgopdracht ‘drumming monkey’ gaan bouwen, en proberen de aap verschillende ritmes te laten drummen door te programmeren en de verhoudingen aan te passen.

Het was weer een leuke les!

december 20
Vijfde les 20 december 2016

​Vandaag was alweer de laatste les van 2016. Wat gaat de tijd snel!

In deze les gingen de leerlingen voor de derde en laatste keer aan de slag met de Game Studio van Klokhuis. In de voorgaande twee lessen hebben de leerlingen al kennis gemaakt met dit mooie programma.

We startten de les met het herhalen van de 5 punten waar je aan moet denken als je een game ontwerpt. Vervolgens gingen de leerlingen de level ontwerpen van les 2 omzetten in de digitale werkelijkheid. Hierna vroegen wij de leerlingen om een level beschrijving aan hun game toe te voegen. De meeste leerlingen zagen hier in eerste instantie niet de waarde van, maar nadat ze enkele voorbeelden hadden gezien, begonnen ze de waarde van het verhaal achter de game meer te waarderen en zagen we een aantal mooie resultaten.

Aan het einde van de les waren de meeste leerlingen erin geslaagd om 3 levels met beschrijving te ontwerpen en deze vormden samen een game. Benieuwd naar de resultaten? De games zijn te spelen op: http://gamestudio.hetklokhuis.nl/gamepodium/allegames

Heel veel speel plezier deze Kerstvakantie!​

december 06
Vierde les 6 december 2016

​Vandaag zijn de leerlingen aan de slag gegaan met de tweede les over Game Design.

We startten de les met een korte terugblik op wat een goed spel allemaal in zich moet hebben. We kwamen tot 5 kernpunten:


IMG_7446.JPG

Het spel moet een doel hebben
Levels hebben ‘eenheid’
Er zijn obstakels
Er zijn ‘levende’ vijanden
Er kunnen punten of munten worden verzameld

Nadat we deze punten samen hadden besproken en de leerlingen de punten hadden opgeschreven in hun schrift, gingen de leerlingen aan de slag met het ontwerp voor hun eigen spel. De leerlingen ontwierpen 3 levels en schreven in het kort het verhaal van hun spel op. Vervolgens keken de leerlingen naar elkaars ideeën en presenteerden een aantal leerlingen hun spelideeën aan de klas.

IMG_7448.JPG


IMG_7447.JPG

Het tweede deel van de les werd er vooral hard gewerkt op de computer. De kinderen gebruikte hun log-in code van vorige les om weer aan de slag te gaan met de Game Kit van Klokhuis. De leerlingen vonden het zeer uitdagend om de ideeën op papier ook digitaal werkelijkheid te laten worden.



Benieuwd naar het resultaat? Neem eens een kijkje op http://gamestudio.hetklokhuis.nl/index/home

Tot over twee weken!​

november 24
test
Over deze blog
Nee, dit is niet mijn foto. Ik heb gewoon nog geen tijd gehad om dit gedeelte bij te werken. Fijn om te weten dat iemand zo goed oplet. Bedankt!